Nästa artikel
Sverige sticker ut: Därför godkänns smutsiga dieselbilar
Nyheter

Sverige sticker ut: Därför godkänns smutsiga dieselbilar

Publicerad Idag 7:15
Mängder av bilar godkänns i svenska utsläppskontroller – men hade blivit underkända utomlands. Så här svarar Transportstyrelsen på kritiken.

Nästan alla svenska dieselbilar godkänns vid avgasmätningen på besiktningen – trots att upp till nio procent av dieselbilarna blir underkända i andra länder.

Sverige har för slappa regler kring avgasmätning och låter därför smutsiga bilar köra vidare utan att bli underkända, enligt en rapport från Fordonsbesiktningsbranschen (FBB).

Kritiken har upprepats i flera år och FBB hävdar att en liten del av bilarna står för en väldigt stor del av utsläppen.

– Att bara två promille får underkänt är ett bevis på att regelverket är katastrof. Vi släpper igenom bilar med extrema utsläpp, vilket skadar både hälsan och miljön. Fler dör i förtid av luftföroreningar än i trafikolyckor. Sverige och Transportstyrelsen måste agera, säger Tord Fornander, ordförande för FBB.

”Vi släpper igenom bilar med extrema utsläpp, vilket skadar både hälsan och miljön”

Sverige införde lättare regler för avgaskontroller 2018. I stället för att jämföra bilens utsläpp med den siffra som biltillverkaren angett för den specifika bilen började utsläppen jämföras med en generell siffra för alla bilar.

Transportstyrelsen väntar på att besiktningsreglerna ska börja fungera på samma sätt inom hela EU. Foto: Kerstin Engström Halén

Men Transportstyrelsen har tidigare slagit ifrån sig kritiken. Många bilar som blev underkända med de tidigare reglerna blev underkända eftersom de visade en felkod som aldrig var avsedd för att användas vid besiktning, och bilägarna fick därmed betala för att reparera fel utan att det fanns tydliga bevis för att det skulle ha en positiv effekt på miljön.

Transportstyrelsen fick i uppdrag att se över hur reglerna kunde skärpas. Resultatet presenterades för två år sedan men ändringarna har ännu inte genomförts.

När det gäller mätningen av skadliga partiklar väntar Transportstyrelsen på att besiktningsreglerna ska uppdateras inom hela EU och att partikelmätningen ska fungera på samma sätt.

– Enligt tidigare tidplaner skulle revideringen av direktivet redan varit klar, men den är tyvärr försenad. När revideringen är klar kommer Sverige genomföra de ändringar som införs genom revideringen, säger Anders Gunneriusson, administrativ chef på Transportstyrelsens vägavdelning, till Vi Bilägare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.