Mellan 2005 och 2011 sjönk de genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya personbilar i Sverige med 27 procent, enligt Bil Swedens nyutkomna årsbok Bilismen i Sverige 2012. Det innebär en snabbare minskning än i något annat land inom EU och snabbare än EU-snittet, vars minskning var 16 procent.
– Den snabba minskningen av nya personbilars koldioxidutsläpp i Sverige är mycket glädjande och förklaras främst av en ökad dieselandel och allt energieffektivare bilar, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden, i ett pressmeddelande.
Minskningen har fortsatt i Sverige även efter 2011; under perioden januari-april 2012 var nya bilars koldioxidutsläpp i genomsnitt 138 g/km, jämfört med helårssiffran för 2011 då de nya bilarna i snitt släppte ut 142 g/km.
Men även om Sverige har den snabbaste minskningen är vi fortfarande inte nere på EU-snittets nivå. Nya bilar i EU släppte i snitt ut 136 g/km år 2011, det vill säga 6 gram lägre än Sverige.
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Detta gäller bara nya bilar, enligt EU,s teoretiska beräkningar. Det skulle vara intressant att veta vad de verkliga utsläppen är i Sverige och även övriga länder. Det borde väl gå att räkna fram av den totala mängden bränsle, av olika sorter, som säljs i landet. Då kommer en som anstränger sig för att köra snålt eller ta cykeln till jobbet även att påverka statistiken, lite men dock. De som kan välja mellan bensin och E85 kommer och att påverka totalen, beroende på vad man tankar. Mera verklighet - mindre teori!
Att påstå att de ny bilarna från övriga EU-länder släpper ut mindre än av de Svenska nya bilarna gör, är ju en sanning med modifikation.
Detta då de köps ofantligt mer småbilar i övriga EU-länder än vad det görs i Sverige.
Ta tex Spanien, Frankrike & Italien, där är det inte många som köper en V70/Passat/A6:a eller likanden, där är valet av bil troligare Astra/Punto/Fabia & Corsa. Mindre bilar, med mindre motorer och således mindre utsläpp.
Att den procentuella minskningen är stor ju inte så konstigt med tanke på utgångsläget. Hur som helst är det inte enbart positivt att antalet dieseldrivna bilar ökar, då dessa släpper ut betydligt mer hälsofarliga avgaser (kväveoxider och partiklar etc.). Hybrid- och gasfordon är mycket bättre i detta avseende, vilket är särskilt viktigt i tätorter.
Det här med dieselns farliga utsläpp hur är det med detta? I gruvor får du inte köra med bensinbilar, och om bussarna vore bensindrivna vad skulle då hända på busshållplatserna då du har långa köer. Jag tror det är bättre med diesel än bensin men jag hoppas att vi kan få fram bättre batterier så att vi kan köra på el.
Dieselångor är inte riktigt lika sövande som bensinångor. Samt att diesel är långt ifrån lika brandfarligt/explosivt som bensin. Troligen därför man inte har det i gruvor.
@Roger: Helt korrekt antagande. Det vimlar av gnist- och antändningskällor i gruvor. Bl.a. borrutrustning där roterande ståldetaljer (läs borrar) bearbetar berg samt enorma gruvtruckar som inte sällan är eldrivna via kontaktledningar i tunneltaket och som inte har kontakt med ledningarna i tunnelkorsningar. Det uppstår ofta urladdningsgnistor när strömavtagarna släpper kontaktledningarna före och får ny kontakt efter dessa korsningar under vilken tid enorma ackumulatorpaket driver trucken det tiotal meter det handlar om. Där kan vi för övrigt tala om batteridrift med räckvidd - det brukar handla om ca. 10 sekunders drifttid för de största truckarna. Å andra sidan kan det sitta fast så mycket som upp till 5 ton "grus och småsten" i flakfodret.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.