Under 2010 omkom 266 personer i den svenska trafiken. Inte något annat land – i Europa eller resten av världen – kan redovisa färre döda i relation till befolkningsmängden. Sedan 2001 har antalet trafikdöda halverats.
Europeiska Transportsäkerhetsrådet delar på tisdagen ut priset European Road Safety PIN Award till Sverige. Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd tar emot utmärkelsen i Bryssel.
– Det finns en rad områden där vi har varit framgångsrika, exempelvis åtgärdande av farliga sträckor genom byggande av mittseparering, övervakningskameror och rätt hastighet. Vi kan och ska bli ännu skarpare. Ambitionsnivån och tempot skruvas upp ytterligare, säger Elmsäter-Svärd i en kommentar.
Hittills i år har antalet döda i trafikolyckor ökat med 30 procent. Detta trots en sträng vinter med mycket snö, vilket i vanliga fall brukar betyda lägre hastigheter och färre omkomna.
Diskutera: Hur kan trafiksäkerheten i Sverige förbättras?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Slutar väl att alla vägar i Sverige snart har 50 som högsta hastighet...
Hur kan Sverige få pris i detta när man är ett av troligen ganska få länder fortfarande tillåter att bilförare pratar i mobiltelefon under körning.
Och ändå har vi lägst dödlighet... Konstigt det där ;) Kaaaaanske är så att det inte finns omedelbara samband?
Nr:1 kan ju vara att sluta jaga svenssonbilister och försöka betona att vi trots allt har lyckats rätt bra.
För det har vi uppenbarligen oavsett vad " Elmsäter-Svärd" anser.
Pressa på det och betona att man vill fortsätta på denna nivå.
Utlova hastighetshöjningar på säkra vägar om vissa mål uppnås osv..
Hur skall man annars få folk engagerade i detta dagligen?
Och ta bort dessa 30 skyltar som är gäller dygnet runt.
Inför en mer träffsäker straffskala.
Kör du 50 km/h på en 30 sträcka så kan det inte vara samma straff kl. 08:00 och 23:00.
Så är det i praktiken idag ändå när man sällan eller aldrig har trafikövervakning på dessa platser nattetid.
Gör detsamma på övriga vägar.
Anpassa efter vad som är rimligt och efter trafiksituationen.
Och sätt hårdare straff för ren och skär oaktsammhet i trafiken.
Porscheföraren som friades för att bilen var svårmanövrard är ett fall som jag anser skapar ett TOTALT förakt till rättsäkerhetssystemet när det gäller trafiksäkerhet.
Lägg ansvaret på den som kör.
Inte på vad den kör.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.