Nästa artikel
Svenskt ljudlabb kan ge lägre bullernivå för vinterdäck
Nyheter

Svenskt ljudlabb kan ge lägre bullernivå för vinterdäck

Publicerad 1 maj 2020
En ny anläggning ska kartlägga hur däckljudet fungerar och fortplantas in i bilen.

En av de viktigaste aspekterna för många bilköpare är ljudnivån. Det kan vara stora skillnader i bullernivå mellan två olika bilmodeller i samma klass, och det finns en mängd olika faktorer som påverkar ljudbilden i bilen.

En jämförelse Vi Bilägare gjorde för några år sedan visade att en gammal Volvo 240 faktiskt kan vara tystare än många moderna bilar. Du kan läsa mer om vad som orsakar bullret här.

För att bidra till forskning och utveckling när det gäller däckljud bygger Luleå tekniska universitet nu ett särskilt akustiklabb för test av vinterdäck, skriver Motor-Magasinet.

Grövre asfalt ger mer buller

I Sverige används ofta grövre asfalt än i många andra länder vilket gör att en bilmodell som upplevs som tyst i exempelvis Tyskland eller Spanien plötsligt kan bullra rejält längs svenska vägar. Det är också något som inte alla biltillverkare tar på allvar och testar innan lanseringen.

För att bättre förstå vad som bidrar till däckljudet, framför allt när det gäller dubbdäck, byggs nu det nya testlabbet. Det ska bidra till att forskarna lär sig hur ljudet överförs och fortplantas in i bilen och hur ljudet kan variera mellan olika däckkonstruktioner.

– Tanken är testriggen ska bidra till forskning och utbildning på alla nivåer samt för yrkesutbildning, säger Örjan Johansson, professor i teknisk akustik vid Luleå tekniska universitet.

Fokus kommer ligga på buller från vinterdäck och forskarna kommer kunna simulera typiska nordiska förhållanden genom att variera underlaget och däcken.

– I framtiden blir påverkan av däckbuller allt viktigare eftersom det typiska motorljudet som en förbränningsmotor ger försvinner i elbilar, säger Örjan Johansson.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-05-01 11:01
1

Skippa dubbarna - Klart!

#2 • Uppdaterat: 2020-05-01 11:26
saabnisse

Jag störs inte av något buller från vinterdäcken, de är ju mjuka och går ganska tyst, men sommardäcken, där väsnas det i de flesta bilar oavsett däckfabrikat.

#3 • Uppdaterat: 2023-05-03 17:59
Gäst (ej verifierad)

Enkelt, gå ner i dimension så åker du bättre, tystare och billigare. Dagens bilar är inte konstruerade för dessa överdimensioner.

#4 • Uppdaterat: 2020-05-01 13:35
GF

Har fd en Fiesta 2014 är det rå gången och bullrig för körning med dubbdäck och sedan sommardäck var tyst.
Nuvarande Fabia 2019 är det ingen rå gången och nästan tyst för körning med dubbdäck och sedan sommardäck var tyst.
Ford är stort avvikelse både bullrig och tyst. Fabia är väldigt lite avvikelse både bullrig och tyst.
Fabia har bra byggd plattform som samarbete med VAG tysk kvalitet som bygger tyst bil.

#5 • Uppdaterat: 2020-05-03 14:32
Sabud2

Mina dubbdäck låter betydligt mindre jämfört med sommardäcken som har grövre dimensioner.
Förstår nada, min `lilla´ bil är typad med stora hjul men behöver vi verkligen dessa groteska hjul på våra allt mer hastighetsbegränsade vägar.

#6 • Uppdaterat: 2020-05-01 13:04
milkylainen

Vinterdäcken är ju mjuka? De bullrar ingenting. Dubbdäcken har blivit så oerhört mycket bättre på senare år.
Tycker bara jag hör dubbarna i låga farter.
Sen att Svensk asfalt generellt är som att köra genom en stenkross är en annan femma. Men det gäller ju alla däcktyper.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.