Laddhybrider beskrivs ofta som en övergångslösning för den som inte kan eller vill välja en helt eldriven bil redan i dag. Vid körning på el är bilen lokalt utsläppsfri, men på längre sträckor har laddhybriden en förbränningsmotor som körs igång.
De flesta laddhybrider som säljs har bensinmotor. Mercedes säljer laddhybrider med dieselmotorer, men det är ont om laddhybrider som går att köra på mer klimatsmarta bränslen.
Nu lanserar miljöutvecklingsföretaget Ecosystem och dotterbolaget Carstedts Bil, som säljer Ford i Umeå och Örnsköldsvik, möjlighet att konvertera flera laddhybrider till etanoldrift.
Ska klara vintern
Antalet etanolbilar på den svenska marknaden är numera försvinnande litet – bränslet var som populärast under det tidiga 2000-talet. Men enligt Carstedts Bil sänks koldioxidutsläppen med mellan 50 och 75 procent jämfört med att tanka bensin.
Företaget påstår sig ha tagit fram en konverteringslösning som ”passar den norrländska vintern” med hjälp av ett franskt företag.
”I väntan på att svensk lagstiftning uppdateras avseende konvertering till etanolbilar har nu Carstedts fått dispens av Transportstyrelsen att omregistrera konverterade bensinbilar till etanolbilar, givet att de är konverterade på korrekt sätt enligt fransk-svenskt regelverk", skriver företaget i ett pressmeddelande.
Fem olika modeller
Modellerna som går att konvertera är Ford Kuga Plug-in Hybrid, Mitsubishi Outlander PHEV, Ford Transit Custom Plug-in Hybrid, Ford Tourneo Plug-in Hybrid och Ford Explorer Plug-in Hybrid.
Carstedts Bil har tidigare visat upp en etanolversion av Ford Mondeo Hybrid – alltså den vanliga hybridmodellen utan laddsladd. Bilhandlaren Per Carstedt var tidigare direktör på etanolföretaget Sekab och är en ivrig förespråkare av E85 som bränsle i bilar.
– Vi kan inte prata om att det ska vara antingen el eller förnybart, det måste bli allt på en gång om vi ska klara miljön. Självklart ska hybrider och laddhybrider växla över från el till förnybara bränslen, har han tidigare sagt i en intervju med Expressen.
Batteriet ska bytas ut
Ford har allvarliga problem med laddhybridversionen av suven Kuga. Batterierna kan i värsta fall börja brinna och hela paketet behöver bytas ut. De ägare som fått sin bil levererad avråds från att ladda sin bil.
Tidigare under hösten lanserades Kuga även med vanlig hybriddrift utan laddkontakt.
Läs också: Efter hybridbränderna – Ford tvingas byta hela batteriet
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mycket bra!
Tyvärr går plånboken före miljömedvetandet hos de flesta bilägare.
Så länge det är så liten prisskillnad mellan B95 och E85, som det är nu, så finns det väldigt lågt intresse av att överge bensin.
Det bör skilja ca 5:-/liter för att det ska gå ihop ekonomiskt!
Två fel gör inte ett rätt...
Bensinmotorn måste gjord för etanol.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.