Att planera en resa med en bensin- eller dieselbil är inte särskilt invecklat. Skriv in resmålet i en karttjänst som exempelvis Google Maps, Hitta eller Eniro så får du direkt svar på hur lång tid resan tar.
Men med en elbil krävs än så länge lite mer planerande. Det var därför Bo Lincoln startade sajten A better route planner, där elbilsägare bland annat kan knappa in vilken bil de kör, hur mycket laddning de vill ha kvar vid destinationen, vilken typ av elbilsladdare som föredras och hur mycket batteriet tappat i kapacitet, för att bättre kunna planera sin resa.
– Det började som ett hobbyprojekt 2016 när jag köpte en begagnad Tesla i Tyskland och skulle köra hem. Jag märkte att det var svårt att planera resan. Tesla har en hyfsat bra navigationsapp men den stora bristen var att man inte kunde planera resan i förväg, säger Bo Lincoln till Vi Bilägare.
Han körde hela sidan från en liten dator hemma och la ut länken på ett svenskt forum. Sedan har det rullat på, säger han.
– Vi startade ett företag kring detta för några år sedan och nu har vi medhjälpare världen över. Många av dem hjälper till frivilligt, till exempel med vårt forum. De kommer väldigt gärna med feedback och det är fantastiskt kul.
Hur finansieras sidan, var kommer pengarna från?
– Konsumentsajten vi har är gratis men den ska vidareutvecklas och vi kommer lansera en premiumtjänst inom kort för den som vill betala. Men inget av det vi erbjuder i dag kommer tas bort. Sedan säljer vi också tjänster till företag som exempelvis laddnätverk, biltillverkare eller leasingbolag som själva vill ha en planeringstjänst.
För att få bättre data kring hur mycket olika elbilar drar i verklig trafik och hur snabbt de kan laddas i praktiken kan elbilsägarna plugga in en liten enhet i bilens så kallade OBD-port och på så sätt bidra med data.
– Då blir det lättare att planera resan och vi lär oss hur elbilarna fungerar. Vi är inte intresserade av data kring en enskild person utan vill veta hur olika elbilar och laddare beter sig.
Vad har varit mest utmanande med att bygga sidan?
– Egentligen tycker jag utvecklingen av algoritmerna är superkul, men det som är jobbigt är att få in det kaos verkligheten erbjuder i form av laddare och bilmodeller i våra databaser. Tjänster som kan räkna ut bästa resvägen mellan A och B finns det gott om, men vi måste också veta hur mycket bilen konsumerar och hur den laddar.
– Sedan samarbetar vi med andra tjänster som håller koll på själva laddarna, där har det varit lite "vilda västern" tidigare. Tesla och Ionity har seriösa laddnätverk liksom Fastned i Holland och Volkswagens laddnätverk i USA. Så nu börjar det äntligen bli lite ordning på torpet bland alla laddnätverk vilket är bra.
Vilka planer har ni framöver?
– Förutom premiumtjänsten skulle vi också kunna förutse när olika laddare blir upptagna. Det är jätteviktigt för en del användare. Till exempel nu till påsk ökar trycket på många elbilsladdare och det skulle vi kunna förutse. Sedan skulle vi väldigt gärna vilja finnas även inne i bilarna. Vi har en mobilapp, men att utveckla en tjänst tillsammans med en biltillverkare skulle vara fantastiskt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
A better route planner kan rekommenderas för alla elbilister. Men även de som är på väg att byta till elbil. Testa själv med några destinationer som du brukar åka till.
Med tanke på nuläget, går det att lägga till nationsgräns som val i funktionen Avoid on Route?
Håller med Elbilisten ovan, jag kan verkligen rekommendera ABRP! Lite extra viktigt för exemeplvis mig som har en elbil med något mindre batteri. Beräkningarna stämmer väldigt väl med verkligheten - när parametrarna är rätt inställda. :-)
Ska man nämna en "nackdel" är ju att det som all modern teknologi bygger på insamlad data från användaren - det är dock frivilligt att delge detta.
Men jättekul att Vi Bilägare lyfter detta. Guldstjärna!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.