Nära hälften litar på Volvo, men det är färre än tidigare. Volkswagen klättrar en placering från förra året.
Medieakademin har anlitat släppt sin årliga förtroendemätning. Utifrån 1.200 webbintervjuer genomförda av Kantar Sifo mätt allmänhetens tilltro till institutioner, politiska partier, massmedier och företag.
49 procent av de som deltog i undersökningen har mycket eller ganska stort förtroende för Volvo. Det är en liten nedgång från förra året då siffran var 53 procent, men företaget ligger fortfarande kvar på en fjärdeplats på listan, efter Systembolaget, Ikea och Ica.
Volkswagen parkerar sig på plats 10, vilket är en placering bättre än förra året. 27 procent av de som svarade i undersökningen har mycket eller ganska stort förtroende för den tyska biltillverkaren. 2016, när konsekvenserna av dieselskandalen var som värst, låg företaget bara på 17 procent i Företroendebarometern.
Diskutera: Vad tycker du om Volvo och Volkswagen?
49 procent av de som deltog i undersökningen har mycket eller ganska stort förtroende för Volvo. Det är en liten nedgång från förra året då siffran var 53 procent, men företaget ligger fortfarande kvar på en fjärdeplats på listan, efter Systembolaget, Ikea och Ica.
Volkswagen parkerar sig på plats 10, vilket är en placering bättre än förra året. 27 procent av de som svarade i undersökningen har mycket eller ganska stort förtroende för den tyska biltillverkaren. 2016, när konsekvenserna av dieselskandalen var som värst, låg företaget bara på 17 procent i Företroendebarometern.
Diskutera: Vad tycker du om Volvo och Volkswagen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.