Nästa artikel
Svenskar ser dåligt – kör bil ändå
Nyheter

Svenskar ser dåligt – kör bil ändå

Publicerad 26 november 2012 (uppdaterad 27 november 2012)
Var tionde bilförare anser sig ha dålig syn men kör bil ändå och var tredje har svårt att läsa av vägskyltarna, visar en undersökning.

Försäkringsbolaget Trygg-Hansa har låtit intervjua drygt 3 400 svenskar mellan 18 och 65 år om syn och bilkörning. En tiondel av de svarande uppger att de kör bil trots att de inte ser tillräckligt bra och en knapp tredjedel uppger att de får anstränga sig för att se vad de olika skyltarna längs vägen föreställer.
 
Jonas Frid, ansvarig för motorförsäkringar på Trygg-Hansa, tycker att det är märkligt att det inte finns striktare regler kring syn i trafiken. Han vill ha en lag som gör det obligatoriskt att undersöka synen i samband med att man förnyar sitt körkort.

– Det är konstigt att det inte anses lika allvarligt att sätta sig i bilen med nedsatt syn som att köra berusad. Synfel försämrar förares reaktionsförmåga och de blir en fara för sig själva och andra i trafiken, säger Jonas Frid till TT.

I dag måste den som ansöker om körkort undersöka om synen uppfyller vissa krav. Regeringen har däremot inga planer på att införa någon form av regelbundna synkontroller för bilförare, det skulle bli alltför tidsödande och dyrt att genomföra, uppger näringsdepartementet.

Diskutera: Borde regelbundna synkontroller införas?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-26 11:15
Hackenbush

Är det bara jag eller är texten på alla skyltar för liten?

#2 • Uppdaterat: 2012-11-26 12:05
sackese

Märkligt att det skall räknas som en rättighet som gäller livet ut att inneha körkort.

För min del så vill jag att körkortet förnyas ihop med en test där både fysik och kunskap sätts på prov. De flesta är okunniga om nya trafikregler och har skaffat sig olater vid bilkörningen. En förenklad teori och beteendeprov gör att okunskapen tas omhand, samtidigt som körskolorna får ett större underlag och kan sänka priserna för nya förare.

#3 • Uppdaterat: 2012-11-26 12:24
Eric H

Hackenbush: Vilken text????

Skämt åsido (som ICA-handlaren inte sa..) jag blev påkörd av en äldre man, 89år, med fru i bilen. Det var henne jag blev tvungen att i samband med krocken kommunicera med, han hörde nämligen ingenting..!
Nog anser jag att det behövs en bättre sållning bland KK-innehavare just betr "det fysiska".

#4 • Uppdaterat: 2012-11-26 12:34
Hackenbush

Du var värre än mig Eric :-)
Häromdagen körde jag bakom en yngre bilist som satt med ett par stora musikhörlurar på sig. Inga små som till telefoner utan sådana som man hade förr till stereoanläggningar. Undrar hur mycket av trafiken han hörde.

#5 • Uppdaterat: 2012-11-26 12:50
mcregor (ej verifierad)

Beteende-störningar har inte jämt med ålder att göra så att sålla bort äldre förare hjälper nog inte så mycket. Det är bara att kolla alla som är på väg till jobbet en morgon - och de är väl knappast de som främst skulle sållas bort av ett "äldre-filter"....

#6 • Uppdaterat: 2012-11-26 13:08
Leif R

Det ska till ett rejält synfel för att inte se vägen och medtrafikanter, men att se denna enorma skyltflora speciellt i tätorter vill det nog närmast till "kattögon", ser DU bra ska du också hinna "analysera" alla skyltar, förvisso har skyltningen blivet bättre(?), men mycket återstår! Kan vara att optikerbranschen har ett intresse i denna fråga!

#7 • Uppdaterat: 2012-11-26 13:43
hultarn

Håller helt med sackese, bara för att man hade god syn och kunskap för 50 år sen, innebär det inre att det är så idag.

I mängder av yrken finns det krav på syn/hälsa/kunskap, men inte för att privat köra bil, varför? Det handlar ju faktiskt om liv!

Däremot är jag mycket tveksam till att något kommer bli billigare på körskolorna, när hände något sånt senast? Aldrig...?

#8 • Uppdaterat: 2012-11-26 13:50
KaptenOberkommando

Här skulle jag kunna tänka mig att alla körkortsinnehavare MÅSTE kontrollera synen typ vart annat år. Om inte annat så anser jag att ett syntest skall genomföras vid varje trafikolycka på samma sätt som man kontrollerar eventuell promillehalt. Jag menar, krockar du med för dålig syn är det minst vårdslöshet som gäller. Vad är problemet?

Sedan skulle jag bra gärna vilja veta om ett synfel på låt oss säga -2/-4,3 kan jämställas med en viss promillehalt. Tänk om det är så att -2/-4,3 motsvarartyp 0,6 promille? Finns det ingen forskning om detta?

#9 • Uppdaterat: 2012-11-26 13:59
VW Polo 2012

Hej Hackenbush! Nej inte bara du. En knapp tredjedel stod det ju.

mvh Polo

#a • Uppdaterat: 2012-11-26 14:06
sackese

Hultarn

Prishöjningar måste ske när omkostnaderna ökar och kundbasen är densamma. Ökar däremot kundbasen så behövs inte prisjusteringar lika ofta, i slutändan "relativ sänkning".

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.