Som varje år väntas många snart ge sig iväg på bilsemester och Sydeuropa är ett populärt resmål för svenskar på sommaren. Färdvägen söderut går ofta via tyska Autobahn.
I en undersökning som hyrbilsförmedlaren Holiday Autos låtit göra bland 3 360 svenskar uppger 81 procent av dem att de ökar farten på de fria hastighetssträckorna genom Tyskland.
15 procent håller samma hastighet som på de svenska motorvägarna medan 4 procent svarar att de tar chansen att gasa på och ”testa vad bilen går för”.
– En bidragande orsak kan vara att svenskar gärna vill passa in och gasar på lite extra för att inte störa trafikrytmen, säger Anna Madsen, nordisk marknadschef på Holiday Autos.
Diskutera: Hur fort kör du på Autobahn?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Så klart man gör det, för i U-landet sverige när det gäller vägar så får man ju nästan inte köra över 50... Finns inget värre att köra långt i Sverige.
Körde tex Stockholm-Trollhättan i helgen och det var en ren plåga men men vi är ju ett U- väg land.
Brukar ligga runt 140-150 på Autobahn annars 130 som det är i dom flesta andra länderna i Europa
Här i Sverige törs man snart inte i 120 ens med tanke på den bristande körkompetens som sprider sig.
Av den anledningen rasar många motorer i Svenska bilar när man närmar sig Frankfurt.
I Tyskland liksom i Sverige anpassar vi hastigheten efter efter rådande förhållanden. I Sverige har vi som tur är (med de vägar som står till förfogande) alltid en hastighetsbegränsning att ta hänsyn till. Dessutom har vi oftast ett väglag som ofta sätter ytterligare begränsningar - tyvärr bara för de som är ansvarsfulla, ekonomiska och dessutom inser att de inte är odödliga. I Tyskland är det ibland "fri fart" på autobahn och då kan man om väglag, trafiksituation, väder och vind tillåter köra så fort bilen går och man själv vågar. Jävligt roligt alltså!!.
Har nu bott i Tyskland sedan 1:a oktober 2011, först i Frankfurt och nu i Tübingen. Att "släppa" loss på Autobahn är inte särskilt lätt vilket beror på att det är ständig snabb och tät trafik. Att titta i backspegeln är nästan viktigare än framåt. Se'n tycker jag vägarna delvis inte alls är i så god standard. Betongvägarna kan få vilken huvudvärk som helst att gå igång. Att vi har lägre hastigheter i Sverige ser jag inte enbart som något negativt. Det spar bränsle och förhoppningsvis undviker vi alla dessa olyckor som det rapporteras om här i Tyskland.
Det är rätt intressant att läsa på tyska bilforum och se hur gemene man diskuterar vardagsbilar när det gäller autobahnegenskaper. Det är så självklart att man pratar om vad bilen har för förbrukning i 160 km/h och hur högt vindbruset är och om motorn har mer kraft över. Här i Sverige, som ändå är ett nära grannland, pratar vi om kriminella handlingar och körkort som ryker och vansinniga förarfasoner. Det är rätt märkligt att samma sak ses så olika i två grannländer.
Förstår inte att vi skall så brått jämnt har kört ganska mycket både här och utomlands och vem är det som kör som dårar och bär sig åt svenskar och jag förstår inte varför ingen använder blinkers det blir ju bara sämre nu är det bara lastbilar som visar vart dom ska.Varför går svensken inte ut och protesterar mot alla dåliga vägar och höga priser,
Hur mycket fortare kommer du till stockholm om du ligger och jagar och kör om jag kör till stockholm ganska ofta från lysekil och det tar fem tim och jag bara följer med trafikströmen och det går inte fortare om jag försöker köra om och håller en högre hastighet en som kört i 50 år ca 6 tusem om året.
Tyskland och Autobahn är ju det mest avkopplande landet i världen att köra bil i! Bättre vägar, förare - de har koll på vad som dyker upp i backspegeln - och bilar än i Sverige. Brukar max köra 85% av bilens toppfart där.
Är hastigheten nedsatt till 120-130 km/h finns det ju en anledning till det och folk anpassar sig till detta tills att frifartssträckan är tillbaka, i.e. bättre disciplin
Vägarbeten kan också vara begränsade till 80-100 km/h trots mycket mer trafik än i Sverige och smalare temporära körfält.
Tycker också att trafiken i stan eller på småvägar är lugnare i Tyskland än i exempelvis Frankrike eller Schweiz där det är hetsigare.
När det gäller förbrukning är det ingen dramatisk skillnad, min W124 förbrukade 0,66 - 0,68 i Sverige och 0,70 - 0,72 på Autobahn - pendlade mellan 140-160 km/h.
De har också en helt annan måttstock när det gäller att uttrycka förbrukning : l/100 km vid 130 km/h, 200km/h och toppfart.
Ytterligare ett exempel på skillnad i inställning till bilkörning är det faktum att Nurburgring fortfarande har öppet för allmänheten.
Free speed for a free people!
Med risk för att verka gnällig, men jag som yrkesförare tycker att många bilister i Sverige tar sig friheten att ligga på runt 130 km/h (på tyska Autobahn rekommenderas 130 km/h), speciellt på sträckor med skyltad hastighet 100 km/h och uppåt. Någon mer som tycker det samma?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.