Pontus Tidemand, nöjd värmlänning efter publiksträckan på Färjestad Travbana.
Det är svenskt i topp när Svenska Rallyt inleds på allvar. Publiksträckan på Färjestads travbana vanns av hemmaföraren Pontus Tidemand.
För första gången någonsin finns det ingen svensk som rattar en bil i den högsta av VM-klasserna. Pontus tävlar i klassen närmast under WRC, kallad WRC2. En av hans värsta klasskonkurrenter, Fredrik Åhlin, anser till och med att Pontus tävlar i en egen klass, mellan WRC och WRC2.
Saken är den att Tidemands Ford Fiesta är en före detta WRC-bil, faktiskt samma bil som han rattade till en åttonde plats i fjolårets Svenska Rally. Men under hösten har bilen byggts om av brittiska M-Sport för att passa in i WRC2-reglementet, mindre insug till turbon, annan design på spoilern, bland annat
Pontus Tidemand erkänner gärna att bilen känns mycket trevligare att ratta än den mer hästkraftstinna version han hade i fjol, inte att undra på när han till och med slog Ogier, Latvala och raden av etablerade världsstjärnor på den korta inledande publiksträckan.
När rallyt kommer igång på allvar fredag–söndag starar Tidemand runt 20:e man, vilket kan vara en fördel om det börjar snöa. Nytt med reglerna är startordningen, WRC-förarna startar efter den position de har i VM-tabellen, alltså efter resultaten i Monte Carlo.
Sebastien Ogier som protesterat mot regeländringen går ut först såväl på fredagen som lördagen och kan så att säga bana väg, eller sopa rent, för konkurrenterna.
– Blir det snö kan till och med WRC2-bilarna vara med och köra om bra placeringar, säger Mads Östberg, Citroën, som själv startar som fyra, alldeles efter de tre Volkswagen-bilarna.
Diskutera: Följer du Svenska rallyt?
Saken är den att Tidemands Ford Fiesta är en före detta WRC-bil, faktiskt samma bil som han rattade till en åttonde plats i fjolårets Svenska Rally. Men under hösten har bilen byggts om av brittiska M-Sport för att passa in i WRC2-reglementet, mindre insug till turbon, annan design på spoilern, bland annat
Pontus Tidemand erkänner gärna att bilen känns mycket trevligare att ratta än den mer hästkraftstinna version han hade i fjol, inte att undra på när han till och med slog Ogier, Latvala och raden av etablerade världsstjärnor på den korta inledande publiksträckan.
När rallyt kommer igång på allvar fredag–söndag starar Tidemand runt 20:e man, vilket kan vara en fördel om det börjar snöa. Nytt med reglerna är startordningen, WRC-förarna startar efter den position de har i VM-tabellen, alltså efter resultaten i Monte Carlo.
Sebastien Ogier som protesterat mot regeländringen går ut först såväl på fredagen som lördagen och kan så att säga bana väg, eller sopa rent, för konkurrenterna.
– Blir det snö kan till och med WRC2-bilarna vara med och köra om bra placeringar, säger Mads Östberg, Citroën, som själv startar som fyra, alldeles efter de tre Volkswagen-bilarna.
Diskutera: Följer du Svenska rallyt?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.