Nästa artikel
Svenska Nevs bygger självkörande taxibilar
Nyheter

Svenska Nevs bygger självkörande taxibilar

Publicerad 12 juli 2019 (uppdaterad 12 juli 2019)
Elbilstillverkaren Nevs har inlett ett samarbete med AutoX, ett start up-företag inom självkörande bilar. Tillsammans ska de utveckla autonoma taxibilar.
Tidigare i år meddelade den svenska elbilstillverkaren Nevs att de skulle börja bygga elbilar åt det tyska start up-företaget Sono Motors. Ett samarbete som skulle leda till hundratals nya arbetstillfällen. Nu inleder också Nevs ett nytt samarbete, denna gång med start up-företaget AutoX som specialiserar sig på självkörande bilar. Tillsammans ska de utveckla en autonom taxibil.

Enligt ett pressmeddelande är man är redan igång med att utveckla bilen i Trollhättan. Tester av AutoX teknologier som integrerats i Nevs fordon kommer att starta redan under tredje kvartalet 2019. Planen är att den första storskaliga pilotflottan med självkörande taxibilar ska vara klara redan nästa år.

“Redan vid vårt första möte i Silicon Valley blev vi imponerade av vad AutoX hade åstadkommit inom självkörande bilar och hur mogna dessa teknologier var. Vi såg också en perfekt partner för att komma ut med våra produkter på marknaden", säger Stefan Tilk, Nevs koncernchef, i ett pressmedelande.

Diskutera: Vad tycker du om det nya sammarbetet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-07-12 12:08
Hackenbush

Vad skall alla taxichaufförer jobba med sedan då?
Man tycker att man är duktiga när man slår undan benen på en hel yrkeskår.

#2 • Uppdaterat: 2019-07-12 12:07
Kanske

Perfekt. Med detta tar vi bort ytterligare en kategori "enkla" jobb. Det blir så bra...

#3 • Uppdaterat: 2019-07-12 13:26
Axel61

Jaha! Nu är vi där igen, den allmänna bilden av chaufförsjobbet är samma bild av chaufförsjobb i filmer. Det är inte så det fungerar i Sverige. I Sverige är taxi mestadels till för samhällsresor, endast i de tre största städerna går det möjligtvis att leva på privatkörning.
Alltså till samhällsresor som innefattar sjukresor, färdtjänst, skolskjuts, rullstolsbuss. Så behövs chauffören till mer än enbart hålla i en ratt, plus en av länstrafikbolagen kravställd utbildning gällande akuta, behjälpliga, rullstolssituationer. Så så enkelt är det inte längre.

Dessutom har vi den politiska synpunkten. Branschen har länge varit en utslussningskanal för arbetsförmedlingen med dess oändliga stöd (pengar) för arbete, därav mängden nysvenskar. Branschen är följaktligen helt förstörd ur ett ekonomiskt perspektiv. Dessutom vill man inte ha tillbaka dessa chaufförer i arbetslöshetsstatistiken, politikerna bävar.

#4 • Uppdaterat: 2019-07-12 13:54
Rudolf Ampere

Hjälper inte mycket när de flesta som dör är fulla, narkotikapåverkade, har somnat, utan körkort, andvänder inte bälte i en skruttbil.

#5 • Uppdaterat: 2019-07-12 14:13
2TT2

Autox verkar inte vara några nötter i varje fall.
https://www.businessinsider.com/autox-ceo-jianxiong-xiao-interview-2017-3?_ga=2.219463440.825354266.1562927245-85968834.1562927245&r=US&IR=T
https://www.autox.ai/

#6 • Uppdaterat: 2019-07-12 17:01
J.L

Nevs har väl inte levererat särskilt mycket i Trollhättan hittills annat än fromma förhoppningar. Det är nog mer en pusselbit i teknologiöverföringen till vårt nya herrefolk.

#7 • Uppdaterat: 2019-07-12 18:25
2TT2

Snarare tekniköverföring till NEVS, i detta fall kommer teknologin från Kinesamerikaner.

#8 • Uppdaterat: 2019-07-12 18:43
Axa

Nevs? Mycket snack och för lite verkstad...

#9 • Uppdaterat: 2019-07-12 18:46
saabnisse

Mycket om Nevs just nu, häromdagen tillkännagavs att de skulle vara världens största elbilstillverkare med en årsproduktion om 5 miljoner bilarom tio år.
Än så länge har det varit mycket snack och lite verkstad!

#a • Uppdaterat: 2019-07-12 20:59
FAB

Snygg är den i alla fall.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.