En bil som drivs med vatten. Det har ett japanskt företag nyligen presenterat. Men svenska forskare tror att framtiden tillhör elbilen - och är skeptiska till vatten som drivmedel.
- Det känns inte trovärdigt men de kanske vet något som jag inte vet, säger Mats Alaküla, professor i elektroteknik vid Lunds tekniska högskola och utvecklare av hybridteknik på Volvo, till TT.
Det är nyhetsbyrån Reuters som rapporterar om den nya uppfinningen. Ett japanskt företag har presenterat en bil som drivs med vatten. Bilen ska enligt företaget kunna drivas en hel timme på en liter vatten.
Men svenska forskare är skeptiska till företagets rapport. Mats Alaküla tar vattenbilen med en nypa salt - och tror i stället att framtiden tillhör elbilen.
- Om batterierna är tillräckligt stora kan du köra alla korta sträckor enbart på el. Då minskar behovet av flytande bränsle, säger han.
Mats Alaküla konstaterar att det som främst hindrar elbilarna är batteriernas tillförlitlighet.
- Utan tvekan. Det är den svagaste länken i ett elhybridfordon. Samtidigt krävs lång tid för att testa om de håller måttet. Ett batteri ska hålla i 10-15 år. Det vi ställer ut på gatan i dag vet vi inte förrän om ett decennium om det håller, säger Mats Alaküla.
Ola Andersson
Det är nyhetsbyrån Reuters som rapporterar om den nya uppfinningen. Ett japanskt företag har presenterat en bil som drivs med vatten. Bilen ska enligt företaget kunna drivas en hel timme på en liter vatten.
Men svenska forskare är skeptiska till företagets rapport. Mats Alaküla tar vattenbilen med en nypa salt - och tror i stället att framtiden tillhör elbilen.
- Om batterierna är tillräckligt stora kan du köra alla korta sträckor enbart på el. Då minskar behovet av flytande bränsle, säger han.
Mats Alaküla konstaterar att det som främst hindrar elbilarna är batteriernas tillförlitlighet.
- Utan tvekan. Det är den svagaste länken i ett elhybridfordon. Samtidigt krävs lång tid för att testa om de håller måttet. Ett batteri ska hålla i 10-15 år. Det vi ställer ut på gatan i dag vet vi inte förrän om ett decennium om det håller, säger Mats Alaküla.
Ola Andersson
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Får väl hoppas batterierna håller längre än volvos spindel-leder.
Det framgår ju inte på något sätt hur japsen fått en vattendriven bil att fungera och då är det väl ganska fånigt att plötsligt blanda in batteridrivna elbilar!
Det är ju en helt annan sak och dessutom ingen nyhet, de har ju funnits i över hundra år!
Googla - Stanley Meyer , - Daniel Dingle , - Joe cell eller
- Henry"Dad" Garrett
tekniken finns redan men vill staten lyfta fram den ? för vem tjänar mest pengar
dave lawton har gjort en REPLICATION av stanley meyers och visat att den funkar...stanley vart mördad och all hans utrustning dator och beviset en bil vart stulet och inte återfunnet.
Mvh js
Vad är det för expert som inte känner till japanernas teknik och förefaller oförmögen att ta reda på det? RImligen måste det finns en hel del info ute, om inte if orm av patent, som blir offentliga 18 månader efter inskickning (även om de inte godkänns). Noll koll. Det är bara att konstatera att svenska universitet inte hänger med
Vattenbil = Perpetum Mobile = Omöjligt.
.
En anka som cirkulerat av och till i 30 år eller mer.
Hade det fungerat så hade hela världens energiproblem varit lösta
för all framtid.
Med gammaldags teknik har man splittat vatten med likström med högre energiåtgång än man fått ut. Stanley Meyer använde en pulserande likström sk stepup-teknik från 12-135 V med ca 50 pulser/s. Han använde vertikala ytterrör som pluspoler och i dessa innerrör som minuspoler. Med den tekniken sänkte han energiåtgången avsevärt (enl honom själv). Börja forska på det ni Svenska forskare istället för att bara stå och titta på när världen kör om oss.
Hur snabbt tror du ni at denna vattenbil går? Fryser vattnet i bilden om det är minusgrader ute?
vill inte ens komentera vissa idiotiska inlägg. Vattencellen funkar hur bra som helst! fattar inte att forskarna inte tar ett steg i rätt riktning och bygger en så dom får se hur jävla lätt det är.Jag gjorde en liten fungerande cell på 15 min. Med 2 st fjädrar från 2 st kulspettspennor, limmade på dom på var sin sida om ett buntband, tog en transformator på 24 volt, lödde fast + på ena fjädern och - på andra, stoppade in fjädrarna med buntbandet i ett litet rör,sänkte ner röret i ett glas med vatten, jag lät en del av röret på ca 1 cm sticka fram. sedan kopplade jag in transformatorn, väntade ca 20 sekunder och tände på röret som brann med en fin låga. detta var bara ett simpelt expriment som fungerade hur bra som helst! Ska bygga en störe cell till min bil. ska bli så jävla gott att slippa den dyra bensinen.
googla HHO dry cell där finns en del fakta hur går det fint med vatten ;-)
den bilen äger
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.