Nästa artikel
Svenska bärgare får elbilsutbildning
Nyheter

Svenska bärgare får elbilsutbildning

Publicerad 13 maj 2020 (uppdaterad 13 maj 2020)
Elbilarna och laddhybriderna blir allt fler på vägarna. Nu ska bärgare få en särskild utbildning i hur bilarna ska hanteras.

Det rullar drygt 100 000 elbilar och laddhybrider på svenska vägar, och ytterligare 120 000 hybridbilar som inte går att ladda. Antalet elektrifierade bilar på vägarna ökar snabbt när fler och fler bilköpare går över till en laddbar bil.

Vid en olycka med en laddbar bil som har ett högvoltsbatteri krävs oftast särskilda kunskaper i hur riskerna ska hanteras. Även om laddbara bilar ska "klippa av" strömtillförseln vid en olycka finns risk för brand och elstötar, särskilt om batteriet börjar brinna.

Nu ska svenska bärgare utbildas i hur elbilar och laddhybrider ska hanteras av SOS International. Samtliga bärgare i vägassistansnätverket ska få en särskild utbildning i hur elbilar som varit inblandade i olyckor ska hanteras.

– Man måste besitta specifika kunskaper, inte minst för att trygga omgivningens säkerhet. Många gånger måste vägarna spärras av med en betydligt större marginal än vid en trafikolycka med bensin- eller dieseldrivna fordon, säger Markku Reinikainen, nätverkschef på SOS International.

En skillnad jämfört med vanliga förbränningsbilar är att elbilar ofta får transporteras på flak och inte bogseras eller dras, annars kan drivlinan skadas. Som bilägare gäller det alltså att inte bogsera sin egen elbil utan att hellre kontakta vägassistans.

Elbilar kan ha särskilda inställningar som möjliggör bärgning, och det är bland annat det bärgarna nu ska utbildas i.

Trots att batterierna i elbilar och laddhybrider alltså kan innebära en risk vid en olycka är det fem gånger vanligare med brand i förbränningsbilar än elbilar, enligt färska siffror från Norge.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-05-13 16:01
bgl

I andra länder är det förbjudet att avlägsna modellbeteckningar e.dyl. från bilens kaross för att inte försvåra identifiering av modellvarianter med batterier för drift.
Är motsvarande regler planerade här i Sverige.

#2 • Uppdaterat: 2020-05-13 21:34
Carl Trefalt

Det är tydligen många baksidor med elbilar.

#3 • Uppdaterat: 2020-05-14 06:04
N-iklas

"Trots att batterierna i elbilar och laddhybrider alltså kan innebära en risk vid en olycka är det fem gånger vanligare med brand i förbränningsbilar än elbilar, enligt färska siffror från Norge."

Men man förklarar ju inte alls varför...

Tittar man på hur och var det börjar brinna ute på vägen så är det i nästan samtliga fall ett ELFEL... exempelvis kortslutning, i motorrummet eller instrumentpanelen som startar det hela, det har därmed inget med drivmedlet att göra.

Den där Zafiran från den berömda branden i Norge, felet på den är ju ett elektriskt fel, man gissar i klimatsystemet, det har ingenting med drivmedlet att göra så varför göra drivmedlet till huvudfrågan?
Det har ju inget... med saken att göra, även elbilar har rimligen elektriskt klimatsystem eller...?

Märkliga orsaker till brand som att delar av motorn i BMW smälter för att de är gjorda av plast hör ju till de mer udda orsakerna, men med dagens jakt på låg vikt istället för långsiktig stryktålighet är det kanske en ökande risk.

Därtill kommer alla andra orsaker till att en bil kan brinna av yttre orsaker utan att det har ett smack med drivtekniken att göra, det är rätt vanligt att börjar en bil brinna på en parkering brinner vanligtvis ytterligare 2-3 andra bredvid också, sådant måste man ta hänsyn till, men det gör man så gott som aldrig i dessa s.k. "undersökningar".

Dessutom kan katalysator ställa till bränder av olika orsaker, det är visserligen en specifik risk för förbränningsmotorer men då ska man klaga på katalysatorn och inte drivmedlet.
Förövrigt har risken för gräsbränder pga. varm katalysator minskat då moderna bilar ofta har dem högre upp vid motorn istället för mitt under bilen - MEN å andra sidan har man därmed ökat värmen och riskerna i motorrummet, Volvo tvingades nyligen kalla tillbaka 34 000 bilar av den orsaken.

Man måste studera detaljerna vid en undersökning, att förenkla allt till svart eller vitt som är så populärt, är inte möjligt.
Kan ingen presentera en ordentligt gjord undersökning utan en mängd frågetecken och för snabba slutsatser baserat på dåligt bakgrundsmaterial?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.