Indigo 3000 återuppstår under namnet von Braun 3000R.
Indigo 3000 presenterades för första gången på nittiotalet av Arvikabaserade tillverkaren Jösse Car, men de stora försäljningsframgångarna uteblev och märket somnade in. För ett par år sedan togs planritningar och mallar över av von Braun Automotive, bestående av några investerare som ville väcka liv i bilen igen. För några dagar sedan offentliggjordes så bilen 3000R, där slutbokstaven står för ”Revival”.
Enligt Vi Bilägares systertidning Klassiker, som var på plats vid premiären kommer 3000R att ha en rak sexa som byggs på beprövad svensk teknik, troligtvis en Volvosexa modifierad för bakhjulsdrift och försedd med dubbelturbo.
Tillverkningen blir småskalig, först görs tio ”signature series”-bilar och därefter 50 produktionsbilar. Bilen har moderniserats med airbags, bluetooth, och backkamera. Försäljningen kommer att ske i Sverige och i Spanien och tio bilar är redan reserverade.
Diskutera: Vad tycker du om 3000R?
Enligt Vi Bilägares systertidning Klassiker, som var på plats vid premiären kommer 3000R att ha en rak sexa som byggs på beprövad svensk teknik, troligtvis en Volvosexa modifierad för bakhjulsdrift och försedd med dubbelturbo.
Tillverkningen blir småskalig, först görs tio ”signature series”-bilar och därefter 50 produktionsbilar. Bilen har moderniserats med airbags, bluetooth, och backkamera. Försäljningen kommer att ske i Sverige och i Spanien och tio bilar är redan reserverade.
Diskutera: Vad tycker du om 3000R?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ser helt okej ut.
Hade nästan glömt denna kärra. Spännande och den är fortfarande snygg även om jag skulle vilja putsa till några störande detaljer. Men att man fortsatt spinner vidare på Volvos raka 6a vet jag inte om jag gillar. Visserligen bör det gå att klämma ut bra med effekt och det är en väl beprövad och förhållandevis skottsäker motor. Men väger ju en hel del och är ju inte känd för sin bränslesnåla gång. Hoppas det faller väl ut!
En gnutta AC Cobra över den, utvecklar drygt 300 hk och ser nostalgisnygg ut.
Men det räcker inte när priset är över en mille.
Säg under 700 000 kronor och den hade varit attraktiv också för den större kundkretsen. Det finns säkert en marknad för den som vill ha något som inte alla andra har.
Nej, låt det vara en "klassiker". Högt pris är ju inte samma sak som dyrt, men för halva priset kan du hitta mycket som är lika "gas-glatt"! Eller varför inte köpa 5 st Mx-5?
Designen håller inte ihop och när en ny bil först provkörs av tidningen klassiker, då anar man att de kommer att få det motigt. Inte minst med den prisbilden!!
Nej, detta tror jag inte på.
Alltid gillat designen, att den tom känns ok 2017 borde va ett bra betyg för en 90-tals design.
Jag gillade den redan på 90-talet och det är riktigt , den håller än.
Men järnkaminen till motor hörde inte hemma här på 90-talet, det var en utmärkt bra motor i en vanlig bil, men inte i en sportbil.
Men nu har den dubbelturbo och är förfinad. Det står mer här: http://www.motormagasinet.se/article/view/419112/detta_ar_tekniken_i_von_braun_indigo_3000r_signature_series#
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.