En meny som svävar i bilens kupé? Det tycker BMW är en bra idé.
Bilens funktioner ska i framtiden kunna styras via holografisk pekskärm.
Till elektronikmässan i Las Vegas som går av stapeln nästa år tar BMW med sig ett koncept på framtidens bilinteriör.
HoloActive Touch är en virtuell pekskärm som svävar på bilens kontrollpanel. BMW beskriver den som en blandning mellan head-up display, rörelsestyrning och pekskärmskontroll.
Menyn projiceras som ett hologram i luften, men kan ändå styras via pekrörelser med handen. Att göra menyval kräver för första gången ingen fysisk kontakt med kontrollpanelen. En kamera används för att registrera förarens handrörelser och speciell fokus riktas mot fingertopparna.
Diskutera: Tror du att vi kommer att få se BMW:s svävande pekskärmar i framtidens bilar?
HoloActive Touch är en virtuell pekskärm som svävar på bilens kontrollpanel. BMW beskriver den som en blandning mellan head-up display, rörelsestyrning och pekskärmskontroll.
Menyn projiceras som ett hologram i luften, men kan ändå styras via pekrörelser med handen. Att göra menyval kräver för första gången ingen fysisk kontakt med kontrollpanelen. En kamera används för att registrera förarens handrörelser och speciell fokus riktas mot fingertopparna.
Diskutera: Tror du att vi kommer att få se BMW:s svävande pekskärmar i framtidens bilar?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Alla förare kommer att se ut som om de har Parkinsons när de sitter där och viftar med händerna :-)
Kan redan tänka mig nästa avsnitt med Mr Bean som styr diverse funktioner i bilen med långfingret.
Trafiksäkerheten tog just ett kliv 100 år bakåt i tiden. Man trodde det inte kunde bli värre än när Volvo flyttade över enkla basfunktioner till en uppmärksamhetskrävande pekskärm i nya S/V 90. Nu vill BMW avleda uppmärksamheten från trafiken ännu mer genom att låta fingrarna styra funktioner i ett 3D-hologram. Med det klientel av 40-talistgubbar som köper BMW lär blicken befinna sig större delen stirrandes på hologrammet och mittkonsollen än på vägen framåt. Borde inte utvecklingen gå åt helt andra hållet? Bilen ska kunna manövreras utan att släppa blicken från vägen och händerna från ratten. Tänk Formel 1 rattar med stora reglage och knappar som har tydlig återkoppling så att de går att manövrera utan att ens titta på dem. Det märks tydligt att det är en ny generation av unga körkortslösa mobilknappande designers utan koll på trafiksäkerhet som nu tar plats i bilföretagens utvecklingsavdelningar.
Usch, jag avskyr touchkontroller och det här måste vara ännu mycket värre, det fånigaste hittills!
Jag vill ha tillbaka de gamla trevliga vippströmställarna där till-frånläget både kändes och syntes.
Men all mekanik blir ju för dyr, den är svår att automatmontera och svår att få att kommunicera med CPUn på ett ekonomiskt överkomligt sätt.
Men önska går ju!
Undrar bara vad som händer om man måste klia sig i näsan?
Kliar du dig på näsan får du full stolsvärme på högra framstolen.
Ger du fingret till någon , drumlig medtrafikant, så stannar bilen.
Har de inget vettigare att lägga sin energi på.
Allt detta kräver en självkörande bil och det är väl dit bilfabrikanterna vill ha oss.
Åttkantig ratt! Smaskigt! Av någon anledning tycks inte koreanerna ha lockats in på detta idiotspår, åtminstone inte än. Håller dom bara stilen blir det nog en koreabil nästa byte.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.