Nästa artikel
Svänghjul kapar Volvos förbrukning
Nyheter

Svänghjul kapar Volvos förbrukning

Publicerad 26 maj 2011 (uppdaterad 27 maj 2011)
Med ett svänghjul vill Volvo ta till vara på bilens bromskraft. Tekniken kan minska bränsleförbrukningen med 20 procent.

Volvo går nu med i ett projekt för att utrusta en testbil med ett svänghjul som lagrar energi under inbromsning. Energimyndigheten har skjutit till anslag på 6,57 miljoner kronor.

– Vårt mål är att utveckla ett komplett system för återvinning av kinetisk energi, säger Derek Crabb, ansvarig på Volvo Powertrain.

Systemet som ska testas kallas Flywheel KERS, vilket ska utläsas Kinetic Energy Recovery System. Svänghjulet är tillverkat i kolfiber, väger sex kilo, har en diameter på 20 centimeter och monteras på bakaxeln.

Hjulet aktiveras när föraren trampar på bromsen och kan rotera med upp till 60 000 varv i minuten. Det hela sker i vakuum för att minimera energiförluster. När föraren återigen gasar överförs energin till bakhjulen via en specialbyggd transmission.

För att minska bränsleförbrukningen stängs förbränningsmotorn som driver framaxeln av i samband med inbromsningar. Eftersom energin inte kan lagras under längre tid blir vinsten störst när bilen vid upprepade tillfällen stoppar och startar, till exempel vid stadstrafik.

– Svänghjulets lagrade energi är tillräcklig för att driva bilen under kortare perioder. Det får emellertid stor betydelse för bränsleförbrukningen. Enligt våra beräkningar kommer man att kunna köra med förbränningsmotorn avstängd ungefär halva tiden när man kör enligt den officiella nya europeiska körcykeln, säger Derek Crabb.

"Om några år"
Enligt Volvo kan tekniken även innebära en tillfällig injektion med 80 hästkrafter. Tekniken beskrivs också som ”ganska billig”.

– Vi är inte den första biltillverkaren som testar svänghjulstekniken. Men ingen annan har applicerat den på bakaxeln i en bil som har en förbränningsmotor som driver på framhjulen. Om våra tester och den tekniska utvecklingen går som planerat väntar vi oss att svänghjulstekniken ska nå utställningshallarna inom några år, säger Derek Crabb.

Tester i trafik med svänghjul i en Volvobil inleds under andra halvan av 2011.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos svänghjulsteknik?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-05-26 12:49
nuppe

Intressant.
GM provade ju det här för mer än tjugo år sedan, men det föll på att man inte kunde garantera säkerheten vid en eventuell olycka.
Ett fulladdat tungt svänghjul som plötsligt frigjordes medförde en enorm mängd otyglad energi.
Här är det ju betydligt lättare och mer skyddat.
Det här tror jag på

#2 • Uppdaterat: 2011-05-28 19:49
Roy J

Äntligen har den vuxna verkligheten kommit ikapp mina gamla leksaksbilar!
Ett svänghjul är ju ett, åtminstone teoretiskt, enkelt sätt att ta tillvara kinetisk energi.
På motsvrande sätt kan en kondensator lagra elektrisk energi och minska belastningen på batterierna.

#3 • Uppdaterat: 2011-05-29 09:56
nuppe

Roy J, superkondensatorer är det många som har under utprovning.
Jag har för mig att både Scania och Volvo LV har provat den modellen i bussar.
Jag skulle tro att svänghjul är bättre och billigare till lätta fordon och kondensator och generator/elmotor är bättre till tyngre.
Men det kanske är fel.
Ska bli intressant att följa detta, vi har nog bara sett början.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.