Miljötänkandet blir allt viktigare . Därför lanserar Svanen nu kriterier för miljömärkta drivmedel - för att peka ut de bästa alternativen.
- Vi vill visa vägen för framtidens alternativa bränsle. Svanenmärkt drivmedel ska vara ett mycket bättre alternativ till bensin, med betydligt lägre påverkan på klimatet än fossila bränslen. Vi hoppas också kunna bidra till att fler odlingar blir hållbara och att vi kan öka möjligheterna till bättre sociala och arbetsmässiga förhållanden, säger Ragnar Unge, vd på Miljömärkningen Svanen.
Som första miljömärkning i världen lanserar Svanen sina kriterier. Kraven kommer att sträcka sig hela kedjan från råvaran till det färdiga bränslet som kommer ut ur pumpen. De viktigaste kraven är:
* Minskat bidrag till växthuseffekten. Därför har Svanen satt ett absolut gränsvärde för hur mycket koldioxid som får släppas ut under drivmedlets hela livscykel
* Begränsning av den totala energianvändningen vid framställningen
* Spårbarhet av odlingsmark och certifierad hållbar odling
* Begränsade hälsoeffekter
- I denna första version av kriterierna har vi valt att inte ta med drivmedel som tillverkas av spannmål. Det är så pass stor osäkerhet kring hur det påverkar den globala livsmedelsförsörjningen att vi vill gå försiktigt fram, säger Ragnar Unge.
Som första miljömärkning i världen lanserar Svanen sina kriterier. Kraven kommer att sträcka sig hela kedjan från råvaran till det färdiga bränslet som kommer ut ur pumpen. De viktigaste kraven är:
* Minskat bidrag till växthuseffekten. Därför har Svanen satt ett absolut gränsvärde för hur mycket koldioxid som får släppas ut under drivmedlets hela livscykel
* Begränsning av den totala energianvändningen vid framställningen
* Spårbarhet av odlingsmark och certifierad hållbar odling
* Begränsade hälsoeffekter
- I denna första version av kriterierna har vi valt att inte ta med drivmedel som tillverkas av spannmål. Det är så pass stor osäkerhet kring hur det påverkar den globala livsmedelsförsörjningen att vi vill gå försiktigt fram, säger Ragnar Unge.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vi konsumenter blir lurade av Svanen, har kollat deras hemsida.
Svanen talar bara om CO2-utsläppet.
Enligt forskningen så sker t.e.x. sockerrörsetanolens stora utsläpp av klimatgaser vid odlingen, nämligen av klimatgasen N2O.
Kolla Nobelpristagaren Crutzen forskning om du inte vill bli lurad.
Nja, Crutzen hävdar att kraftig användning av konstgödsel medför stora utsläpp av lustgas när man odlar raps eller vete. Sockerrör har ett mindre utsläpp och är i själva verket det enda biodrivmedel han för närvarande förordar.
Å andra sidan har Crutzen också lagt fram ett minst sagt omstritt förslag om att man skulle släppa ut stora mängder svavel i atmosfären för att reflektera bort en större del av solinstrålningen och därmed sänka temperaturen på jorden...
Det finns väldigt många forskare därute och ibland känns det som om de säger vad som helst för att få uppmärksamhet till sitt arbete. Vem ska man tro på?
Det enda biodrivmedel som Crutzen anser ger någon nämvärd klimatförbättring är cellulosabaserade biodrivmedel.
Sockerrörsetanol har ungefär samma klimatpåverkan som bensin/diesel, N2O+ metan-utsläpp. Raps och majs har däremot högre klimatpåverkan.
Nobelpristagaren P.J. Crutzens forskningsrapport är granskad och godkänd av forskningsvärlden, och finns här:
http://www.atmos-chem-phys.net/8/389/2008/acp-8-389-2008.pdf
Läs den så slipper ni bli klimatlurade.
Här är också en länk till en artikel på RCS om Cruttzens rapport. ( Det är alltså bara en rapport det handlar om. inte nåt livslångt forskningsprojekt. Crutzens specialitet är ozonhålet och det var för forskningen om detta han fick nobelpriset).
http://www.rsc.org/chemistryworld/News/2007/September/21090701.asp
Tillåt mig citera ur artikeln:
For rapeseed biodiesel, which accounts for about 80 per cent of the biofuel production in Europe, the relative warming due to N2O emissions is estimated at 1 to 1.7 times larger than the quasi-cooling effect due to saved fossil CO2 emissions. For corn bioethanol, dominant in the US, the figure is 0.9 to 1.5. Only cane sugar bioethanol - with a relative warming of 0.5 to 0.9 - looks like a viable alternative to conventional fuels.
Dina siffror stämmer, d.v.s sockerrörsetanol är 10% - 50% bättre än bensin ur klimatsynpunkt, men sen tillkomer även ett visst metan-utsläpp från sockerrören.
Om du sedan jämför en bränslesnål bensin/diesel gentemot en etanolbil så kan inte jag se att någon klimatvinst erhålls med etanol
Ett praktiskt exempel, vi ställer en SAAB 9-5 BioPwer 2.0t mot 9-5 TiD. Enligt AMS så drar BioPower 1.4 l/mil och dieseln drar 0.6l/mil.
För att kunna jämföra så säger vi att BioPower dra 1l/mil. 10% bättre ger att BioPower drar 0.9l/ mil, d.v.s 50% mer än dieseln. 50% bättre ger att BioPower drar 0.5 l/mil. Som framgår så kan man knappast kalla det klimartsmart att köra på E85.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.