Vi Bilägares testförare Tommy Wahlström befinner sig just nu i den gamla bruksorten Gimo utanför Uppsala, för att provköra nya Suzuki SX4 S-cross.
– Suzuki ser SX4 S-cross som sin viktigaste bil och räknar med att den ska fördubbla deras försäljning i Sverige. Just nu är försäljningen inte så stor, marknadsandelen är bara en procent. Bilen konkurrerar främst med Nissan Qashqai och Skoda Yeti, säger Tommy Wahlström.
Vad är dina första intryck?
– Bilen känns väldigt bruksig, mer som en terrängbil än en personbil. Jag kör den med en dieselmotor som är bråkig, den bullrar och vibrerar. Å andra sidan är den snål, utsläppen landar på 120 gram. Det innebär att bilen hade varit miljöklassad med de gamla reglerna, inte dåligt för en bil med fyrhjulsdrift.
– Bilen är rymlig och har stort bagageutrymme.
Vad kostar bilen och när kommer den till Sverige?
– Den börjar säljas i oktober, priset blir från 179 900 kronor.
Läs hela provkörningen av Suzuki SX4 S-cross i Vi Bilägare 14/2013. Tidningen kommer ut i butik den 15 oktober och kommer till prenumeranter en vecka tidigare. Klicka här för att läsa mer om prenumeration på Vi Bilägare.
Diskutera: Vad tycker du om Suzuki SX4 S-cross?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En motor som är bråkig, bullrar och vibrerar torde passa biltypen rätt bra. :)
Jag imponeras inte av designen som känns som ett ihopplock, den förra modellen var mer harmonisk och såg roligare ut. Frampartiet med fronten känns extra märkligt, och fram och akter hänger inte ihop riktigt. De böljande sidolinjerna känns som att haka på en trend som återfinns hos Mazda 3 med flera. Om jag minns rätt nu så var förra modellen designade av Giugiaro. Denna kan Giugiaro-teamet inte ha varit inblandad i!
Lastutrymmet med ryggsätet bak nedfällt lutar rätt mycket på bilderna, här tycker man att lösningen med att sänka dynan för baksätet (som finns hos andra märken) är den som de skulle ha använt. Nu känns det billigt tycker jag. Hade kunnat förlåtas till viss del om baksätet vore flexibelt, går att skjuta fram och tillbaks. Kan man det?
Tro man att en enda ny modell kan fördubbla försäljningen?
Lycka till säger jag bara. Designen får ju en inte till att hoppa jämfota precis.
Bråkig,bullrig och viberar är kanske inte heller egenskaper som intresserar bilköpare.
Eller säljer man så få Suzuki i Sverige att minsta lilla försäljning så fördubblas antalet sålda bilar?
Jag tycker faktiskt att den gamla ser både tuffare och trevligare ut.
Kanske har den här andra kvaliteter. Hoppas att den inte är alltför bullrig. Det är ju ändå en billig bil.
Jo, håller med att den gamla ser bättre ut.
Den är riktigt trevlig med dieseln och den enda nackdelen jag upptäckte var ju bullret och en kanske något väl fast fjädring. Samtidigt har den ett rykte om sig att vara i det närmaste problemfri så den här lär nog iaf många ägare av gamla modellen att byta upp sig till. Ingen lär välja den pga av utseendet.
Stora plusset här är ju AWD i denna bilstorlek och i prisklassen 180-210.000 kr. Kanske inget man vänder sig om efter på gatan men den kan bli en svår nöt för konkurrenterna bara kunderna blir medvetna om dess existens.
Tittar själv efter fyrhjulsdrivet med AT i de lägre prisklasserna och har hittills hamnat hos Subaru XV/Legacy, men nu sjönk plötsligt prislappen ca 70.000:- och då får jag med SX4 ett större lastutrymme än i XV.
AWD i de lägre prisklasserna ? Ja - då är det väl Fiat Panda 4*4, Suzuki Swift 4*4 och Dacia Duster 4*4 som gäller. Annars finns ju bl a Skoda Yeti om man är villig att betala lite mera.
Tror Dacia Duster är ett bättre val, som dessutom är snygg o tuff.
Ja, eftersom många verkar gilla den gamla versionen bättre så finns den antagligen att få tag i ett bra tag till under namnet Fiat Sedici.
Fast jag måste medge att jag gillar den gröna färgen. (Det verkar vara en sån färg som man antingen gillar eller hatar.)
Är det någon som tror att hasplåtar och skyddslister verkligen är av metall?
Nej nej Roy lister och "hasplåtar" är alltid i plast på dessa fejkjeepar eller vad man skall kalla dem. Det handlar mest om ren utsmyckning för de lär knappast skydda så mycket om man kör på en sten.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.