Suzuki har presenterat sin helelektriska vision för framtiden: Konceptbilen eVX. Bilen placerar sig i crossoversegmentet och presenterades under den indiska Auto Expo-mässan, som öppnade den 11 januari. Tillverkaren var sparsam med den tekniska specifikationen för sin konceptbil, men meddelar att eVX är försedd med ett batteripaket med en kapacitet på 60kWh.
Den eldrivna crossovern anges också ha en räckvidd upp till 55 mil. Uppgifter om elmotorns kapacitet eller batteripaketets laddtid angavs inte, men konceptbilen är fyrhjulsdriven. Målsättningen är att ha en kommersiell version klar för marknaden till år 2025.
Suzuki har ingått ett samarbete med den kanadensiska växellådsspecialisten Inmotive Inc. Det kanadensiska företaget utvecklar en tvåstegs automatlåda för elbilar. Liknande teknik används idag av Porsche, för sportbilstillverkarens Taycan-program. Då uteslutande med fokus på maximal prestanda i alla situationer.
Skillnaden i Suzukis fall är att de med sådan teknik uteslutande är intresserade av att använda den typen av växellåda för att kunna förlänga elbilens räckvidd. Den japanska tillverkaren räknar med att tekniken kommer att skapa möjlighet för lättare drivlinor för fyrhjulsdrivna elfordon. Förhoppningen är att tekniken kommer möjliggöra drygt 15% förbättrad räckvidd.
Om det blir en tvåstegs automatlåda i den kommersiella versionen av eVX återstår att se. På den punkten säger Suzuki idag ingenting.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 12 januari 2023 Ladugårdsvägg, typ...
- 12 januari 2023 Vore nog bättre och…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.