Den största nyheten finns under huven. Där har en uppdaterad bensinmotor (VVT) på 1,0 liter med variabla ventiltider, som sänker förbrukningen från tidigare 4,4 till 4,3 l/100 km, tagit plats. Det innebär ett CO2-utsläpp på 99 g/km och att Alto med god marginal klassas som miljöbil.
Dessutom har hjulsidorna fått ny formgivning, instrumentpanelen gjorts ljusare och klädseln inuti blivit mer påkostad. Avbländbar backspegel har också tillkommit, liksom möjligheten att välja sin Alto med exteriörfärgen gråmetallic.
Uppdaterade Suzuki Alto kommer till Sverige i mitten av maj, men redan nu går bilen att beställa hos det japanska märkets återförsäljare. Priset blir 98 900 kronor, 1 000 kronor lägre jämfört med dagens modell.
– Vi tror att förbättringarna på Alto VVT gör att modellen behåller sin attraktionskraft i det minsta segmentet och vi är glada över att fortsatt kunna erbjuda en kul och miljövänlig bil under 100 000 kronor, säger Mattias Larsson, vd för generalagenten Suzuki Nimag Sverige.
Under 2011 såldes 636 exemplar av Suzuki Alto i Sverige.
Diskutera: Vad tycker du om Suzuki Alto?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den är inte snygg men bensinsnål och förmodligen ganska prisvärd.
Inte många bilar som kan ståta med ett pris under 100.000 inte ens bland småbilar.
Känns som att den antagligen får det lite svettigt när VAGs nya trillingar kommer. Up kostar ju från 107.000 kr - rimligen borde motsvarande Skoda och Seat vara några tusenlappar billigare. Sen beror det ju givetvis på hur utrustningsnivån är på de billigaste VAG-trillingarna blir men säkerhetsmässigt (inkl bromsassistansen) så lär dom nog vara ett par klasser bättre än Alto.
En vän till mig har en sån och jag måst säga att den är rätt charmig. Ser ut att ha en personlighet på nåt vis. Något de strama tysk-ättlingarna inte riktigt verkar leverera.
Ang. ALTO VVT. Har just idag 25 Okt. 2012 varit och köpt en för kampanjpriset 89,900 Kr. och det ska man väl inte klaga på för nytt är nytt ! Vet ingenting om Suzuki Alto mer än det jag läst här i Vi Bilägare, men har man haft 4 Hyundai ATOS så är skillnaden nog inte så stor tror jag.....VVT variabla ventiltider verkar modernt o det får man ju på en Atos bara vid kamremsbrott med motor-ras som följd,dessbättre har denna motor i Alton ingen kamrem utan den beprövade kamkedjan som tydligen är på väg tillbaka i motorkonstruktionerna igen. Ja det ska bli spännande att köra Suzuki nu när jag får den levererad om Ca: 10 till 12 dagar ! !
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.