På bilmässan i Sao Paulo visas fordon som främst är riktade mot den sydamerikanska marknaden. Tydligt är att bilindustrin tror starkt på SUV-/crossover-segmentet i regionen. Här är fem SUV-/crossover-modeller som visas i Sao Paulo just nu.
Dacia Duster Oroch
Vi skrev nyligen om Dacias pickup-variant av Duster som producerades för gas- och oljeproducenten OMV Petrom. Nu visar Dacia en Duster-pickup med tillnamnet Oroch, och den kan hamna även på den europeiska marknaden. I Sao Paulo visas den som Renault Duster Oroch, men om den kommer med Renaults eller Dacias logga i grillen i Europa återstår att se.
Ford Troller T4
Fords köp av Brasilianska terrängfordontillverkaren Troller 2007 har inte gett något större eko utanför Brasilien. Inte heller den här varianten förväntas säljas utanför Brasilien men kommer att lanseras där i två specialvarianter. En är anpassad för räddningspersonal och den vi ser på bilderna är off-road-versionen av T4. Då T4 normalt sett är off-road-anpassad så är det mest en fråga om att ha gjort allt lite mer extremt än vanligt.
Nissan Kicks
Nissans crossover-koncept Kicks sägs vara ”inspirerat av de brasilianska gatorna och designad för dess människor”. Men Nissan menar att det inte betyder att idéerna ska stanna i Brasilien, utan tankarna ska appliceras på Nissans globala modellprogram.
Fiat FCC4
Fiat Concept Car, och en fyra som kanske står för antalet dörrar, heter Fiats crossover-koncept. En riktig fyrdörrarskupé med äventyrskänsla, menar Fiat.
Ford EcoSport
Ford visar fyra EcoSport-koncept i Sao Paulo, de är döpta till Storm, Edge, Beauty och Beast. Storm är inspirerad av F-150 Raptor vilket syns tydligt i fronten och Beast sägs vara ”det sportiga i EcoSport”. Tydligt är i alla fall att även Ford satsar på crossover-segmentet i Sydamerika.
Diskutera: Vad tycker du om SUV-/crossover-koncepten?
Vi skrev nyligen om Dacias pickup-variant av Duster som producerades för gas- och oljeproducenten OMV Petrom. Nu visar Dacia en Duster-pickup med tillnamnet Oroch, och den kan hamna även på den europeiska marknaden. I Sao Paulo visas den som Renault Duster Oroch, men om den kommer med Renaults eller Dacias logga i grillen i Europa återstår att se.
Ford Troller T4
Fords köp av Brasilianska terrängfordontillverkaren Troller 2007 har inte gett något större eko utanför Brasilien. Inte heller den här varianten förväntas säljas utanför Brasilien men kommer att lanseras där i två specialvarianter. En är anpassad för räddningspersonal och den vi ser på bilderna är off-road-versionen av T4. Då T4 normalt sett är off-road-anpassad så är det mest en fråga om att ha gjort allt lite mer extremt än vanligt.
Nissan Kicks
Nissans crossover-koncept Kicks sägs vara ”inspirerat av de brasilianska gatorna och designad för dess människor”. Men Nissan menar att det inte betyder att idéerna ska stanna i Brasilien, utan tankarna ska appliceras på Nissans globala modellprogram.
Fiat FCC4
Fiat Concept Car, och en fyra som kanske står för antalet dörrar, heter Fiats crossover-koncept. En riktig fyrdörrarskupé med äventyrskänsla, menar Fiat.
Ford EcoSport
Ford visar fyra EcoSport-koncept i Sao Paulo, de är döpta till Storm, Edge, Beauty och Beast. Storm är inspirerad av F-150 Raptor vilket syns tydligt i fronten och Beast sägs vara ”det sportiga i EcoSport”. Tydligt är i alla fall att även Ford satsar på crossover-segmentet i Sydamerika.
Diskutera: Vad tycker du om SUV-/crossover-koncepten?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
De här "köttbullarna" ser lite roliga ut.
Går det att stoppa vansinnet med Crossover/SUV trenden? Finns det någon fördel med detta formatet på fordon...jag kan inte se något som skulle vara bättre. Luftmotståndet ökar, tyngden ökar och för att toppa tårtan så slänger man på fyrhjulsdrift också så att man får en riktigt hög förbrukning. Jag är inte motståndare till fordon som behöver framkomlighet (fyrhjulsdrift) eller mer terränggående egenskaper som ökad markfrigång, men för böveln lås oss hoppas att de som behöver dessa egenskaper är bönder som bor långt ut i skogen. Den vanliga familjen behöver inte dessa egenskaper och när det blir en trend där stora massan köper denna typen av fordon förlorar alla på det.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.