För att spara vikt och göra komponenter starkare har biltillverkare under de senaste åren ökat användningen av stål med hög hållfasthet. Mazda tar nu tekniken ytterligare ett steg.
Den japanska tillverkaren låter meddela att så kallat ultrahöghållfasthetsstål ska användas till kommande crossovermodellen CX-5 som börjar säljas våren 2012. Enligt Mazda har stål med en hållfasthet på 1 800 mega-Pascal aldrig tidigare använts inom bilindustrin.
I CX-5 kommer det kraftfulla materialet återfinnas i stötfångarnas balkar, både fram och bak. Balkarna blir därmed 20 procent starkare och samtidigt 4,8 kilo lättare jämfört med motsvarande konstruktioner i dag.
Potential i framtiden
Genom att använda ultrahöghållfasthetsstål kan delar tillverkas med bibehållen hållfasthet i tunnare utförande, enligt Mazda. Att också reducera vikten på komponenter långt från bilens centrala tyngdpunkt – som fallet med stötfångarna – kan förbättra bilens köregenskaper.
Mazda påpekar dock att starkare material är mindre tänjbart och upptar mindre energi vid en kollision. Svetstekniken har därför optimerats och stötfångarnas formgivning arbetats om.
I framtiden kan ultrahöghållfasthetsstål nyttjas i större utsträckning. Mazda uppger att materialet är en viktig del i nästa generation chassiarkitektur.
Klicka här för att läsa ett reportage om Mazdas nya bilteknik.
Diskutera: Vad tycker du om Mazdas nya teknik?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Låter bra men man undrar ju hur detta "superstålet" kommer att påverka prisbilden.
När bara stötfångarnas balkar har högfastighetsstål på verkas kanske inte prisbilden i någon högre grad, då en del andra biltillverkare gör sina balkar i aluminium som inte heller är någon billig metall, vilket i så fall skulle påverkat deras bilars prisbild negativt vilket man inte hört.
Här är en intressant sida med listor på vilka komponenter i en Mazda3 som är vanligt respektive höghållfast stål.
http://www.killers4hire.com/files/mazda/mazda3/esicont/sv/srvc/html/B3E098007000B01.html
Previa - i princip hela karossen förutom diverse durkplåt är gjord i höghållfast stål. De omnämnda balkarna just i ultrahöghållfast.
Själv har jag arbetet mycket med svärd och tillverkningen av svärd och då ingår omfattande krav på olika stålkvalitéer och det man där får lära sig är att superstarkt stål är bra bara så länge det inte utsätts för stora böjande och vridande krafter för då är det i princip värdelöst, det bryts och splittras som en pepparkaka.
Det känns faktiskt snarare oroande att tänka på att sådan ömtålig metall skulle sitta i en bil där vridande, böjande och deformerande krafter är en självklarhet.
Att räkna ut precis var och i vilken mängd och omfattning sådant stål kan fungera i en bil förefaller vara ett extremt svårt och invecklat arbete.
Visserligen är det japanska Samuraisvärdet ansett som det främsta i världen när det gäller just kombinationen av starkt stål och mjukt, så det är passande att Mazda försöker, men klokt vore nog att ta in en av svärdssmederna i produktionen.
Känns spontant som ett PR-utspel utan något verkligt värde och med stora nackdelar ..
Jag skulle inte bli fårvånad om det i nåt rum i kontoret i Hiroshima satt en man i lotusställning, djupt förskunken i en trans, evigt filosofierandes över metallurgi och hållfasthetslära ;)
Mazda sprider massor av propaganda nu, och pressen publicerar.
Nyss var det fantastiska motorer, nu är det fantastiskt stål, vad blir det härnäst?
Påminner lite om Saab's "flygstål" i takstolparna på 60-talet, tänk att det skulle ta 50 år innan japanerna uppfann samma idé....
Previa, anvädning av aluminium påverkar inte bilens priset negativt, för det är biligast metall i världen. Den är 3 gånger lättare än stål :)
Sedan är det frågan vad tjänar man på genom att använda super eller hiper stål bara i stötfångarens balkar?
Det är höghållfast stål i resten av "ramen" i karossen (alla balkar och takstolpar). Att man har superhöghållfast stål i enbart stötgångarbalkarna kan ju vara just det att materialet int hanterar deformering så bra. Stötfångarbalkarna ska ju inte deformeras, de ska påverkas inte av vridande krafter under normal användning som balkarna som håller fast hjulupphängningen i kupéburent etc - de ska bara vara hållfasta vid krockögonblicket, fördela krock-kraften rakt bakåt till balkarna som går längs med bilens längd. För detta skulle den kunnat vara gjord av göteborgskex - bara kexet var hållbart i ett ögonblick.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.