Det har gått 50 år sedan Subaru lanserade sin första massproducerade personbil. Subaru 360 introducerades på den japanska marknaden 3 mars 1958. Med en förbrukning på 4,2 l/100 km var den en miljöbil långt innan begreppet uppfanns.
Subaru 360 var ursprungligen tänkt för den japanska marknaden, men såldes under några år med stor framgång även i USA.
Motorn var en fläktkyld 2-taktsmotor på 356 cc som levererade 12 kW (16 hk). Karossen var en monocoque-konstruktion med glasfibertak - en för sin tid mycket avancerad konstruktion.
Modellen blev snabbt mycket populär på hemmamarknaden och kan sägas vara en japansk motsvarighet till Folka-bubblan. Subaru 360 fanns även som cabriolet (känd från Pokemon-filmerna) och i två sportversioner med dubbla förgasare och 27 kW (36 hk).
Motorn var en fläktkyld 2-taktsmotor på 356 cc som levererade 12 kW (16 hk). Karossen var en monocoque-konstruktion med glasfibertak - en för sin tid mycket avancerad konstruktion.
Modellen blev snabbt mycket populär på hemmamarknaden och kan sägas vara en japansk motsvarighet till Folka-bubblan. Subaru 360 fanns även som cabriolet (känd från Pokemon-filmerna) och i två sportversioner med dubbla förgasare och 27 kW (36 hk).
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det här var knappast en miljöbil, tvåtaktsmotor som drevs med oljeblandad bensin.
Det fanns ju fler japaner vid den här tiden med samma cyl.volym, Honda t.ex. hade ju fyrtaktsmotor, mycket miljövänligare!
Dagens biljournalister tycker att bästa sättet att minska bilens miljöpåverkan är att minska bränsleförbrukningen. Bilden med tillhörande text visar att bilindustrin inte har (och inte heller varit intresserad av) kommit speciellt långt på 50 år. Det bevisar att den snabbaste och bästa åtgärden för miljön är att byta bränsle!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.