Subaru har konstruerat världens första Boxerdiesel för personbilar. Försäljningen i Sverige startar i april, och de första modellerna som får den nya Boxerdieseln är Legacy och Outback.
Subarus nya 4-cylindriga Boxerdiesel har cylindervolymen
1998 cc. Dess högsta effekt är 110 kW/150 hk vid 3600 varv/minut och
dess maximala vridmoment imponerande 350 Nm vid låga 1800 varv/minut.
Monterad i Subaru Legacy Sedan är förbrukningen vid blandad körning 5,6
liter per 100 km, vilket ger koldioxidutsläpp på 148 g/km.
Motorn har common rail-direktinsprutning, som arbetar med
upp till 1800 bars tryck. Motorns
elektroniska styrdon anpassar bränslemängden till olika körförhållanden och
delar upp varje bränsleinsprutning i flera delinsprutningar. Det ger en jämn,
tyst och effektiv förbränning.
I varje
cylinderhuvud ligger två kamaxlar. De drivs av en slitstark kedja och påverkar
via lågfriktion-rullsläparmar fyra ventiler per cylinder. Motorn överladdas med en turbokompressor, vars avgasturbin
har elektroniskt styrda ledskovlar. Det gör att motorn svarar kvickt på
gaspådrag vid såväl låga som höga varvtal.
Efter turbokompressorn leds luften till en
laddluftskylare (intercooler) som är monterad direkt intill motorns inloppsrör.
Inga långa och platskrävande slangförbindelser behövs. Inloppskanalerna är delade och har elektroniskt
reglerade spjäll som ger inloppsluften varvtalsanpassad virvelbildning.
Avgaserna renas effektivt av en katalysator och ett
partikelfilter, båda monterade direkt efter turbokompressorns avgasturbin. Den
motornära placeringen ger den bästa reningseffekten. En elektroniskt reglerad
återföring av kylda avgaser minskar dessutom utsläppet av kväveoxider (NOx)
1998 cc. Dess högsta effekt är 110 kW/150 hk vid 3600 varv/minut och
dess maximala vridmoment imponerande 350 Nm vid låga 1800 varv/minut.
Monterad i Subaru Legacy Sedan är förbrukningen vid blandad körning 5,6
liter per 100 km, vilket ger koldioxidutsläpp på 148 g/km.
Motorn har common rail-direktinsprutning, som arbetar med
upp till 1800 bars tryck. Motorns
elektroniska styrdon anpassar bränslemängden till olika körförhållanden och
delar upp varje bränsleinsprutning i flera delinsprutningar. Det ger en jämn,
tyst och effektiv förbränning.
I varje
cylinderhuvud ligger två kamaxlar. De drivs av en slitstark kedja och påverkar
via lågfriktion-rullsläparmar fyra ventiler per cylinder. Motorn överladdas med en turbokompressor, vars avgasturbin
har elektroniskt styrda ledskovlar. Det gör att motorn svarar kvickt på
gaspådrag vid såväl låga som höga varvtal.
Efter turbokompressorn leds luften till en
laddluftskylare (intercooler) som är monterad direkt intill motorns inloppsrör.
Inga långa och platskrävande slangförbindelser behövs. Inloppskanalerna är delade och har elektroniskt
reglerade spjäll som ger inloppsluften varvtalsanpassad virvelbildning.
Avgaserna renas effektivt av en katalysator och ett
partikelfilter, båda monterade direkt efter turbokompressorns avgasturbin. Den
motornära placeringen ger den bästa reningseffekten. En elektroniskt reglerad
återföring av kylda avgaser minskar dessutom utsläppet av kväveoxider (NOx)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.