Omkring 1 000 exemplar av Subaru XV rullar på svenska vägar. Så många har nämligen sålts i Sverige hittills. Nu har dessutom modellen fått en prestigefylld utmärkelse, Årets suv, av engelska offroadmagasinet 4x4 Magazine.
Det var ett stort test av bilarnas on- och offroadegenskaper i tidningens suv-special som gjorde att Subaru XV till slut stod som vinnare av utmärkelsen. Beslutet togs av en jury bestående av 4x4 Magazines biltestare och redaktörer.
– Årets startfält är det tuffaste någonsin. Subaru XV är en intressant nyhet i klassen och den presterade väl i alla moment och imponerade på juryn, säger Nigel Fryatt, redaktör på 4x4 Magazine.
Motiveringen till att Subaru XV tar hem utmärkelsen är bilens terrängförmåga, vägbeteende, bränsleeffektivitet och körglädje. Även Subarus kundservice var en orsak till att XV får priset.
För ett par veckor sedan fick Subaru XV högsta betyg i amerikanska Insurance Institute for Highway Safetys krocktester.
Diskutera: Hur ser du på att Subaru XV utses till årets suv?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En släkting var och tittade på bilen då den kom ut och han gillade den mycket men de behövde en rymlig bil och det är inte XV.
Attans dyr blev den även med Diesel men jämfört med t.e.x Xc60 så får den ju närmast ses som ett fynd ;)
Inte ett dugg förvånad att XV vann. En väldigt bekväm bil med inbonad trevlig säker körkänsla, för sin storlek fantastisk bränsleförbrukning trots att den har permanent fyrhjulsdrift. Hade det inte varit för att jag köpte min nuvarande bil istället hade jag slagit till på en XV om pengarna räckt till, men fick nöja mig med den provkörningsvecka man fick.
Jag kan också intyga att det finns rymligare bilar i klassen dock. Men jag skulle välja en XV alla gånger över en XC60 tyvärr.
Årets SUV, med CVT-lådan, borde väl prestera bättre än 1.200 kg beträffande dragförmågan? Diesel-versionen saknar HELT automatlåda, men får då istället dra 1.600 kg (även det blygsamt). Lastrummet är dessutom ynkliga 380 liter vilket gör att bokstaven U ("utility) i begreppet "SUV" nog får sig en törn.
Bekväm bil!?!? Nähä du! Subaru XV har väldigt hård satt fjädring (ifall dom inte ändrat på det?) och är enligt mej en sportbil, inte en "vanlig" SUV.
Håller med Peugo.
Följde med min bror för en provkörning av denna modell, vi uppfattade den som väldigt stötig och bullrig båda två.
Han köpte sig en Honda CRV istället...
Håller med Prestigelös om att bilen känns lite bullrig och småstötig. Jag lånade en ny XV när jag servade min Outback och upplevde klasskillnaden stor mellan bilarna. Fick jag välja mellan en -07 Outback och en ny XV blev det utan diskussion den första alternativet.
Tänk vad olika testresultat ändå kan vara!
Här har de uppenbarligen prioriterat terrängegenskaperna - vad man nu har för praktisk nytta av dem...
För mej var dock den stötiga XV kanske den bästa bilen man kan tänka sej att ta en tur med ut på en liten och kurvig väg. Ingen "body-roll" och bra styrkänsla men bilen tycks lätt dras dit vägen lutar (oftast diket). Längs motorvägar vill man inte köra med en XV (man = jag). XV är för mej = En högre Subaru Impreza.
Något förvånad över en del negativa inställningar om XV ändå. Jag uppfattade inte alls bilen som varken bullrig eller stötig, kunde föra normal samtalston med samtliga passagerare både i fram och baksätet. Jag har aldrig kört en Outback så den kan jag inte uttala mig om men däremot har jag alltid älskat fast solid fjädring. I motorvägsfart (120 km/h) var den en dröm att köra.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.