Subarus vinster och försäljning har nått nya höjder sedan början av 2012 och det har fått ledningen i moderbolaget Fuji Heavy Industries Ltd. att börja fundera, rapporterar Bloomberg.
Ska Subaru fortsätta gå sin egen väg och endast bygga sina speciella bilar med permanent fyrhjulsdrift och boxermotorer, eller, ska man bli mer nytänkande och börja bygga "vanliga" framhjulsdrivna och billigare bilar så att Subaru på allvar kan börja konkurrera med större tillverkare så som Honda, Toyota och Chevrolet?
Subaru funderar också på att komplettera sitt modellutbud med rena budgetbilar för att kunna konkurrera på växande marknader som Indien och Ryssland.
Yasuyuki Yoshinaga, vd för Fuji Heavy Industries, säger att Subaru står inför en stor vändpunkt, men att Subaru handlar just om att inte bli för stora utan om att rikta sig till en begränsad målgrupp.
- Vissa personer i företaget vill att Subaru ska bygga billigare produkter för den stora marknaden, men är det verkligen rätt riktning att gå för Subaru? Vi är inte en biltillverkare som kan bli lika stora som Toyota, och även om vi kunde, så skulle det i så fall betyda att vi slutar vara Subaru.
Diskutera: Vilken väg ska Subaru köra?
Rimlighetens seger
Hur mycket bil behöver du egentligen? Hur bra måste den vara? Svaret är nog tillräckligt, och gärna med en guldkant. Med Scala 1,5 TSI erbjuder Skoda precis detta. Scala må vara utvecklad med enklare teknik än Golf, och visst ligger den steget efter komfortmässigt, men väl på plats i Skodan är det inget man tänker på. Tvärtom. I Skoda njuter man av den okonstlade körupplevelsen som bara en bil med låg tjänstevikt kan erbjuda. Dessutom är baksätet klassledande, bagage rymligast i kvartetten och allt detta till en av segmentets allra mest förmånliga prislappar. För den som söker ett miljöalternativ finns Scala med gasdrift.
Med nya Golf har Volkswagen än en gång satt ribban för vad en kompaktbil är kapabel till. Bakom ratten kan man tro att man kör en påkostad mellanklassare. Mildhybrid är mer komfortfiness än miljöbesparing. Tyvärr fäller prislappen krokben på upploppet.
Kia XCeed är en tilltalande crossover som dock får det svårt mot vanliga, lågbyggda bilar. Framför allt tappar den komfortpoäng med struttigare gång och högt vägbuller. Snart är laddhybriden här – den blir riktigt intressant med vettig prislapp.
Hybridtekniken har blivit Toyotas signum och det är Corollas enda riktiga fördel. Det ger en hög stadssmidighet till låg förbrukning och håller nere ägarkostnaderna. I övrigt är Corolla för trång och för bullrig för att kunna konkurrera med de övriga.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tycker nog att de ska fortsätta med sin unika drivlina men satsa mer på design. Jag föreslår att de sätter sig över alla kortsiktiga trender och skapar något mer elegant tidlöst, gärna med en "bruksig" touch, kanske med en lätt dragning åt det sportigare hållet.
Nu bygger de yxigt designade bilar, för all del med "bruksigt" utseende, men de känns gammalmodiga redan som nya. Tidlös innebär inte gammalmodig.
Det är faktiskt designen de måste satsa mest på.
De har även varit sena med att införa ny teknik i bilarna, så där krävas också en satsning. Samarbeta gärna med andra företag beträffande de delarna.
Och så var det rostskyddet...
Jag har alltid gillat Subaru men det finns för många "men".
Hoppas verkligen att de fortsätter med sina egna lösningar på hur en bil bör byggas. Det är svårt att hitta märken med egen identitet och känsla nuförtiden.
Nu har vi ju någon enstaka modell som inte har fyrhjulsdrift, men det är förlåtligt. Däremot borde samtliga modeller gå att få med fyrhjulsdrift (även BRZ). $$$ brukar styra, men hoppas att inte Subaru börjar sälja ut sin själ som VAG koncernens urvattnade märken.
Subaru är ännu så länge unik, "that's what makes a Subaru a Subaru" :)
Hur är det "nytänkande" att bygga vanliga framhjulsdrivna bilar? Som alla andra?
Jag håller med Roy om design. Legacyserien som kom -04 var OK men den nya är ingen höjdare. Att det skulle vara något nytt hos Subaru att bygga framhjulsdrivna bilar är fel. Man försökte till och med i Sverige. Och budgetmodellerna Artica gick inte heller att sälja. Däremot tror jag att en modell typ den tidigare Justy med den moderna drivlinan skulle kunna fungera. Det som är unikt hos Subaru är ju att de går sina egna vägar, har egna lösningar och köper inte in alla komponenter från andra tillverkare. Lite som SAAB i gamla dagar. Jag hoppas de behåller den identiteten.
Instämmer med tidigare talare:
Subaru är enda japsen som har en tydlig identitet med sina boxermotorer och kapabla fyrhjulsdrift som främsta unika egenskaper. Lägg till en enastående sammansättningskvalitet så gör det märket till något av en särling bland alla dessa själlösa asiatiska märken, (okey, Mazda och Honda får ju också till det ibland). Fortsätt på det spåret men som Roy är inne på så skulle man ju önska att de anställde en designer.
Legacyn och nya Imprezan är direkt fula och ser ut som tio år gamla modeller. Läste förresten att märket ökat väldigt mkt i Nordamerika i år så man är nog på rätt spår ändå.
Subaru gör bort sig om de ska bli som alla andra. De får gärna vara "fula" när andra försöker vara "fina". Det enda jag har emot märket är den tidigare totala bristen på rostskydd.
Tyvärr har Subaru även glömt att ljudisolera bilarna. Körde en XV med diesel... Bullrigaste bil jag kört på länge! Förstör tyvärr intrycket av bilen om man inte kör max 60 km/tim. Fin 4wd men... värt några kr. att få det rimligt tyst i bilen!
Lellesunk, var det själva bilen som väsnades, eller var det den svenska vägbeläggningen som skapade buller? Om det förra, har dom ett problem att ta itu med. Om det senare, så kan dom lugnt invänta att några promille av världens marknader (läs Sverige) lär sej vad över 99% redan kan. Alltså skapa vägbeläggning som är någorlunda slät. (Har själv aldrig suttit i en nyare Subaru.)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.