Att det går bra för den svenska bilhandeln just nu skulle vara en grov överdrift att påstå. Försäljningen har sjunkit under hela året och det gällde inte minst i juli, då 7,9 procent färre bilar såldes jämfört med samma månad 2011.
Alla biltillverkare behöver dock inte gräva ner ansiktet i händerna. När marknaden går knackigt har Subarus försäljningssiffror gått åt rakt motsatt håll. 403 nya Subarubilar registrerades i juli, vilket är hela 178 procent fler än under juli månad 2011.
Resultatet gör att Subaru nu har gjort sin bästa julimånad någonsin i Sverige. Samtidigt bör nämnas att biltillverkarens marknadsandel fortfarande är något blygsamma 2,23 procent.
Uppgången i juli räddar Subarus försäljningssiffror för året och tillverkaren räknar nu med att kunna matcha fjolårets försäljningssiffror när allt summeras vid årsskiftet. Under januari till juli har dock Subarus försäljning minskat marginellt jämfört med samma period 2011.
Diskutera: Hur ser du på Subarus ökning?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är ju i grunden bra bilar med dokumenterat god kvalitet - men av någon anledning känns de alltid lätt bedagade.
XV är OK - om man byter ut de gräsliga fälgarna.
Jag håller med Roy J! Kvalitet i topp, fyrhjulsdrift, numera acceptabel bränsleförbrukning och fri service i tre år (hoppas det gäller även XV) är fina argument. Hade rostskyddet varit något bättre och/eller priset marginalt lägre, så hade jag redan haft en Subaru!
Vi har tyvärr ännu 3 st Legacy Outback diesel (ca 1 år gamla) med tillfälliga elfel som inte har lyckats fixas. Fixas ofta med att bilarna startas på nytt. En av bilarna fick sin turboslang(?) utbytt då den brast. Kvalitetsproblem? Bilarna är också väldigt kalla på vintern, förutom den ena som har webasto.
Om XV:n: Den är ju stenhård så få som köper den kommer att gilla den en längre tid? Utseendet är ju dock ok. Jag tycker om hårdare chassi men XV är ju i sportsbilklass. Kurvkörning med XV är kul men att köra längre sträckor på landsväg är väldigt tungt för alla gruskorn på vägen känns in i bilen och bilen tycker om att styra sej själv mot diket.
Man måste ha ganska styv fjädring på dessa högbyggda bilarna annars kränger de för mycket i kurvor och klarar undanmanöverprovet eller "älgtestet" dåligt.
Finns dock ingen fysisk lag som hindrar dom från att göra snygga fälgar, snygg interiör och snygg exteriör. :P Subaru är designmässigt körda i botten känns det som. Undrar vad de håller på med?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.