Nästa artikel
Subaru har flest nöjda ägare
Autoindex 2007

Subaru har flest nöjda ägare

Publicerad 25 september 2007 (uppdaterad 23 september 2010)

Sveriges mest nöjda bilägare kör Subaru! Vi ska inte påstå att resultatet slog ned som en bomb eftersom indikationerna funnits där sedan tidigare. Men när väl Subaru fick plats i Vi Bilägare ägarundersökning AutoIndex sopade märket genast banan med både BMW och Toyota.

Snacka om klassresa! Subaru betraktades från början som en tråkig skogsmulle för bilägare med speciella behov, typ för att ta sig fram på besvärligt underlag eller för att dra kärra och båt till sommarstugan. Sedan kom rallyepoken, varumärket fick ett sportigt innehåll tack vare en rad VM-titlar. Och nu är Subaru på väg mot premiumklass med nya tredimensionella silverstjärnor i loggan, hämtad från Oxens stjärnbild.


Subarus ägare har genom åren lärt sig att uppskatta egenheterna som boxermotorn, den permanenta fyrhjulsdriften och de ramlösa dörrfönsterrutorna. Och tydligt är att när bilköparna väl hamnat i en Subaru släpper man den ogärna ifrån sig.


Under 1980-talet var Subaru Leone en relativt billig bil att köpa och det var då som epitet "fyrhjulsdrift för folket," blev något av ett begrepp. Men i övrigt var bilen hur anonym som helst. Klassresan tog ordentlig fart kring sekelskiftet och nu handlar det inte längre om lågprisbilar från Subaru - nu kan exempelvis en Legacy prismässigt jämföras med vilken Toyota Avensis eller VW Passat som helst - men med fyrhjulsdrift på köpet.


-         Vi kallar den gamla stammen av Subaruägare för våra ambassadörer, och våra nya för agitatorer, säger Fredrik Tottie, PR- och marknadschef på International Motors Nordic. Egna undersökningar visar att våra nybilsköpare är oerhört tekniskt pålästa.


Subarus imageförändring har gått förvånansvärt smärtfritt. Både gamla kunder, som köpte bil för kanske 100 000 kronor lägre pris än i dag, och de nya ägarna är nöjda.


- När man gör en sådan klassresa som vi gjort med 700 sålda bilar år 2002 till 3 350 ifjol finns det alltid risker med att helt nya ägare ställer mycket höga krav, säger vd Torbjörn Lillrud och hänvisar till egna mätningar som visar att hela 80 procent av Subarus alla nya kunder under 2006 bytte från andra märken.


-         Eftersom vi erövrat många kunder från Audi och Saab som är premiummärken har dessa säkert haft stora krav. När vi nu ändå får så bra betyg måste det betyda att vi har högklassiga produkter.


International Motors Nordic, som är ett fristående importbolag för Sverige, Finland, Danmark och baltstaterna, är stationerat i Helsingborg. Det är där vi sitter i ett av konferensrummen när resultaten från AutoIndex 2007 avslöjas. Och det går inte att ta miste på minerna hos VD och PR-chef när det så småningom visar sig att Subaru som nykomling vunnit hela undersökningen.     


-         Vi brukar säga att vi haft Sveriges bäst bevarade hemlighet, och när vi nu äntligen får en officiell bekräftelse på att vi är bra betyder det här så oerhört mycket för oss. Vi är fantastiskt lyckliga, säger Torbjörn Lillrud.  


Oberoende ägarundersökningar från andra länder och Svensk Bilprovnings närmast felfria statistik för Subaru har varit tydliga tecken som också pekat på att de svenska Subaruägarna borde vara mycket nöjda. Och med AutoIndex är det bevisat.


Subarus ovanliga tekniska lösningar med en plant liggande boxermotor för lägre tyngdpunkt och symmetrisk drivlina med fyrhjulsdrift är koncept som utmynnat i succé. Men det finns också tekniska områden där Subaru inte hängt med; antisladdsystem (här kallad VDC) har inte varit självklart och är inte heller standard på alla modeller och automatlådorna har länge "bara" haft upp till fyra växlar.


-         Det här har varit ett dilemma för oss, säger Torbjörn Lillrud, men faktum är att kunderna i stor utsträckning ännu inte efterfrågat VDC eftersom de ändå får med sig fyrhjulsdriften.


Lillrud påpekar att Subaru som förlängd arm åt megastora Fuji Heavy Industries i grund och botten mer är ett teknikföretag än säljbolag.


-         Företaget har mer sett till att utveckla sina egna tekniska system till världsklass än att lyssna på marknaden och trender. Men naturligtvis kommer också våra bilar på sikt att fullt ut utrustas med de säkerhetssystem som media och myndigheter förespråkar.


Då är Torbjörn Lillrud mer förvånad över att miljöfaktorerna inte tycks ha påverkat ägarbetygen i alltför stor utsträckning. Sanningen är den att här släpar Subaru efter rejält. Så här långt finns inga riktigt bränslesnåla bilar eller ens alternativa kraftkällor.


-         Vi är glada att vi klarat av den här perioden utan alltför mycket kritik. Nu är vi på väg att anpassa oss och då bör betygen bli ännu högre.


Världens första boxerdiesel håller som bäst på att köras in och bilar med dessa motorer ska finnas tillgängliga i februari i nästa år. I höst kommer också en ny bränslesnål småbil att lanseras i samarbete med Toyota och Daihatsu under namnet Subaru Justy. Här kommer utsläppsvärdet att understiga 120 gram koldioxid per kilometer vilket gör att Justy uppfyller statens krav på miljöbil.


Subaru har all anledning att fira. Inte nog med att märket i år firar 35-årsjubileum som världens första serieproducent av fyrhjulsdrift i personbilar, nu finns också den officiella bekräftelsen på att Subaru har landets mest nöjda kunder.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.