Drivlinan e-Boxer flyttar in i femte generationen av bilen.
Grunden i nya Forester är Subaru Global Platform, som sitter i både XV och Impreza. Den nya bottenplattan har förstorat Forester med en centimeter på längden och två på bredden. Bilen är något lägre än förut men markfrigången är densamma: 22 centimeter.
Det är fortfarande boxermotor och fyrhjulsdrift som gäller, men Subaru har hybridiserat drivlinan med el. Det innebär att den direktinsprutade 150 hästars bensinmotorn på två liter får hjälp av en 16,7 hästkrafter stark elmotor integrerad i den sjuväxlade Lineartronic-växellådan. Drivlinan heter e-Boxer och består av ett 118,4-voltssystem som kan ladda upp sig när man kör och ger en eldriven räckvidd på en ”dryg halvannan kilometer” enligt Subaru.
Det är fortfarande boxermotor och fyrhjulsdrift som gäller, men Subaru har hybridiserat drivlinan med el. Det innebär att den direktinsprutade 150 hästars bensinmotorn på två liter får hjälp av en 16,7 hästkrafter stark elmotor integrerad i den sjuväxlade Lineartronic-växellådan. Drivlinan heter e-Boxer och består av ett 118,4-voltssystem som kan ladda upp sig när man kör och ger en eldriven räckvidd på en ”dryg halvannan kilometer” enligt Subaru.
E-Boxer hamnar inte bara i nya Forester utan även i Subaru XV. Det sker i höst i samband med att Forester rullar in i svenska bilhallar.
Diskutera: Vad tycker du om Subaru Forester?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.