Amerikanska IIHS utser årligen vilka av marknadens modeller som håller en hög standard när det gäller säkerhet. Som Vi Bilägare rapporterade tidigare i veckan har Volvo S80 utmärkts med Top Safety Pick+, men en annan biltillverkare visar upp de absolut bästa resultaten i krocktesterna.
Subaru är den enda tillverkaren vars alla modeller i den amerikanska bilhandeln får utmärkelsen Top Safety Pick. Det gäller Impreza och XV, samt Legacy, Outback och Forrester som får den högre utmärkelsen Top Safety Pick+.
För att en bil ska bli kallad Top Safety Pick krävs högsta betyg i fyra av fem moment av krocktesterna. I det femte momentet, som är nytt för i år och simulerar krock med 25 procent av bilens front, krävs godkänt betyg. För Top Safety Pick+ krävs dessutom ett fungerande aktivt säkerhetssystem med autobroms.
Diskutera: Hur ser du på att Subaru får höga betyg av IIHS?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Även efter några riktigt goda tyska öl såhär på fredagskvällen: När det gäller bilar är japanerna bäst!
Jag tror att det finns ett bilmärke till som har Top Safety Pick+ på alla bilar man säljer i USA, nämligen Volvo. S60, S80, XC60 och XC90 har alla Top Safety Pick+. V40 och V70 säljer man inte där och de kommer av den anledningen inte att testas. Återstår V60 som man kommer eller kanske redan nu importerar till USA. Kommer den att testas separat eller ses den som en variant av S60?
Jag tycker att det är riktigt roligt att ni skriver om Subaro, man läser i VBilä
oftast om fel på bilar, så nu tycker jag det är okej. Jag har nu den fjärde Su-baro en Otback,har alldrig haft några fel på dessa bilar, med automatisk
bakvagn jag drar mycket Husvagn, vibrationsfri motor och låg bränsleförbrukning.
Även alla nya Mazda bilar (CX 5, 6 och 3) med så kallad "Kodo" design har fått Top Safety Pick+ samt 5 stjärnor i Euro NCAP. Så kallade " premium" bilar är en steg efter just nu :).
Subaru har under väldigt många år varit i topp vad gäller både aktiv och passiv säkerhet. Få känner dock till detta tyvärr. Tex deras "lager på lager" rundstål i A B och C stolpar. Greppet och vägsäkerheten med balans är en aktiv säkerhet som få bilar kommer nära. Låg tyngdpunkt gör faktiskt underverk.
ANCAP (Australiens NCAP) som testar de japanbyggda Subaru vi får till Sverige har länge testat modellerna med toppbetyg.
EuroNCAP ligger efter på många bilmärken.
Bra jobbat igen Subaru!
Synd bara att det är sämre beställt med den aktiva säkerheten; t.ex. dålig belysning och värme (utan möjlighet till originalmonterad bränslevärmare) i Outback m.fl. modeller, flera säkerhetssystem som finns till de större märkena (och lilla Volvo) finns inte ens att köpa sin tillval o.s.v.
Sedan är ju Subaru otroligt plastiga invändigt och framkomligheten inte bättre än Haldex generation 3 och framåt.
Däremot trevliga bilar att köra och hög kvalitet (men det blir svindyrt när det väl går sönder vet jag tyvärr av egen erfarenhet) - så jag förstår att de som inte begriper sig på de andra områdena älskar sina Subaru.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.