För ett par dagar sedan publicerade vi två bilder som visade detaljer av vad som förmodades vara en vassare STi-version av Subaru BRZ. På tillverkarens STi-webbsida hade bilderna lagts upp tillsammans med texten ”Coming soon”.
Men kanske är det så att bilen inte alls är vad vi trodde, STi-emblemen till trots. Om vi ska lita på det som nu hävdas runt om på Internet, bland annat på sajten 7tune.com, rör det sig snarare om en BRZ med ett stylingpaket kallat tS.
BRZ tS premiärvisades under helgen på en festival på Fuji Speedway i Japan. Den har varken turbo eller förhöjd motoreffekt jämfört med vanliga BRZ, men tS-paketet innebär några exteriörförändringar med STi-detaljer och uppgraderad fjädring.
Detta betyder dock inte att en BRZ STi inte kommer över huvud taget, utan bara att vi förmodligen får vänta lite till på den.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det kommer ingen vassare variant. Tillverkarna säger hela tiden att den inte kommer, och tills det finns *verklig* information, borde tidningar sluta gissa att det "förmodligen" kommer en.
Det var ju vad Swemba skrev 2013-08-06 22:30
Det kanske inte är så dumt med lite källforskning först!
Känns ju lite dumt om det inte skulle komma nån alls. Toyota kanske inte tjänar så mycket på det, TRD är inget känt namn direkt. Men Subaru... Det känns ju nästan som om de vore dumma om de INTE gjorde en. Tyvärr har de prissatt den så ohemult högt att en STi skulle väl kosta uppåt 400 000 och det är kanske kärvt då...
En vanlig skulle ligga på runt 250-260 000 och en STi runt 320 kanske. Hade varit vettigt. Nu är det nästan 300 för en vanlig.
Så länge de släpper en variant utan de där dyngfula fälgarna så har de dock gjort framsteg ;)
Det journalistiskt kritiska - eller åtminstone reflekterande - anslaget har jag efterlyst tidigare. Nu närmast beträffande If och zebralagen.
Trots att det finns kompetens, vilket kan ses i egetproducerat material, så släpps det okritiskt igenom vad som helst från yttre källor.
Jag är spekulant på denna eller en GT86 och du hittar helt nya i tyskland för drygt 23000€, ca 210000 med pålägg för svensk moms. (6% vilket du borde kunna pruta bort).
Toyota erbjöd 305000 med vinterhjul, det är jag inte intresserad av. Men som rolig bil som är billig att äga för en tvåhundring så är det svårslaget.
@Rikast, Kolla recensioner och provkör innan. Det skiljer sig mer mellan BRZ och GT86 än vad man kanske kan tro.
Såvitt jag förstår är skillnaden mellan Toyota och Subaru endast "badge engineering" men det finns kanske andra skillnader?
Läste nåt om att GT86'an ska va vara mer "nervig" på vägen, medans BRZ'an ska vara mer avslappnad att köra.
Hehe ja du Jes_ såklart är det på det viset. Jag ska naturligtvis köpa mig en BMW 3-serie! Eller nej, nej nu har jag det! En.... audi! A4!!!! Shit vad läckert. Eller nej, vänta. Ok nu. Nu har jag det. Nu är det allvar.
En golf! En äkta #"€% GOLF!
Det är ju sveriges topplista, en riktig samling bilar med ekonomi, andrahandsvärde och FRAMFÖRALLT! Körglädzzzzzzzzz.z...............
Skillnader. BRZ har liiite hårdare fjädrar bak och en lite hårdare fram. De gör att den styr lite skarpare men också att den greppar lite mindre fram och därmed är lite mer understyrd och lugnare på gränsen. Kolla också vad försäkringen kostar, i mitt fall var det ganska stor skillnad konstigt nog.
Har haft min snabba BMW, detta är nästa bil jag ska ha om jag lyckas övertyga mig själv att ha den som enda bil (automonogam?)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.