Larmtjänst vill se att besiktningsinspektörerna får bättre utbildning för att upptäcka stulna importbilar.
Besiktningsföretagen missar att upptäcka stulna bilar med falsk identitet som imoprteras till Sverige, det menar organisationen Larmtjänst.
En stulen bil som importeras till Sverige och som fått falska handlingar kan nå hela vägen till inregistrering. Men fattar Transportstyrelsen misstankar kräver de att en ursprungskontroll genomförs. Nu varnar organisationen Larmtjänst för att stulna bilar slipper genom även dessa kontroller.
I Sverige genomförs varje år 30 000 ursprungskontroller av bilar som importerats. Sedan 2008 har 200–300 stulna bilar upptäckts. Ofta handlar det om chassinummer som inte matchar med bilens handlingar. Många stulna bilar slipper dock genom kontrollerna, enligt Larmtjänst. Utan att kunna presentera några siffor mernar de att mörkertalet är stort. En av anledningarna kan vara att de ökade antalet företag som numera genomför besiktningar inte har tillräcklig kompetens.
– Det har blivit svårare att säkerställa besiktningsinspektörernas kompetens på det här området när det nu finns fler besiktningsföretag på markaden. Det här kan på sikt bli ett problem, säger Mats Galvenius som är vd på Larmtjänst.
Diskutera: Är det här något som avskräcker dig från att importera bil?
I Sverige genomförs varje år 30 000 ursprungskontroller av bilar som importerats. Sedan 2008 har 200–300 stulna bilar upptäckts. Ofta handlar det om chassinummer som inte matchar med bilens handlingar. Många stulna bilar slipper dock genom kontrollerna, enligt Larmtjänst. Utan att kunna presentera några siffor mernar de att mörkertalet är stort. En av anledningarna kan vara att de ökade antalet företag som numera genomför besiktningar inte har tillräcklig kompetens.
– Det har blivit svårare att säkerställa besiktningsinspektörernas kompetens på det här området när det nu finns fler besiktningsföretag på markaden. Det här kan på sikt bli ett problem, säger Mats Galvenius som är vd på Larmtjänst.
Diskutera: Är det här något som avskräcker dig från att importera bil?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Polisen borde kolla upp om det är något besiktnings företag som "släpper igenom" många bilar. Mutor är ju inte omöjligt!
det är för mycket fusk för att jag skulle vilja importera. Jag skulle kunna importera själv möjligtvis och själv söka upp lämpliga objekt.
Alla importbilar borde spärras mot ägarbyte dom första 9-12 månaderna, genom att del 2 av registreringsbeviset utfärdas först när spärrtiden är slut,
myndighetetrna har då mer tidsrymd att upptäcka oientligheter,
och evt. sanktrioner drabbar då den som tagit in den
Det är ju extremt många bilar som är import som säljs. Finns ju företag som handlar med import som hållit på ett antal år, man Borde kunna lite på dem, men tydligen ska man vara försiktig ändå.... Det sägs ju att man ska ta en Carfax rapport på bilar an köper. Visst. Men varför görs inte det av de som släpper igenom bilen i Sverige?
Man kanske bara ska låta transportstyrelsens personal får inpektera bilen i samband med import efter utförd ursprungskontroll, samma personalkår som godkänner nya körkortstagare på ett ca 50 talet platser i svergie
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.