En forskargrupp har tittat på trafikolyckor mellan bil och fotgängare utifrån ett genusperspektiv. Det visar sig att kvinnor är mer utsatta än män i trafiken.
Av 467 inrapporterade olyckor var det en kvinna som blev påkörd i 6 av 10 fall. I 77 procent av kollisionsolyckorna var det en man bakom ratten. Det visar en rapport från analysföretaget Trivector Traffic. De har i ett forskningsprojekt finansierat av Trafikverkets Skyltfonden studerat trafiksäkerheten i Sverige utifrån genusperspektiv för att belysa vilka skillnader som finns.
Underlaget kommer från olyckor som rapporterats till försäkringsbolaget If mellan 2013-2017 och som innefattar fotgängare och personbil.
Andra slutsatser som dras av forskarna är att personskadorna oftast blir högre när männen kör. Till exempel var det en manlig förare inblandad i 15 av 16 av de inrapporterade dödsolyckorna. Enligt Trivector Traffic tyder detta på att hastigheten i kollisionen var högre.
Att skillnaderna är så stora mellan könen kan enligt forskarna inte förklaras med att kvinnor traditionellt sett promenerar mer och att män kör mer bil sett utifrån reslängd.
– Även om vi tar hänsyn till gruppernas olika exponering kvarstår deras överrepresentation, säger Hanna Wennberg, trafikforskare på Trivector.
Diskutera: Vad tycker du om resultatet i studien?
Underlaget kommer från olyckor som rapporterats till försäkringsbolaget If mellan 2013-2017 och som innefattar fotgängare och personbil.
Andra slutsatser som dras av forskarna är att personskadorna oftast blir högre när männen kör. Till exempel var det en manlig förare inblandad i 15 av 16 av de inrapporterade dödsolyckorna. Enligt Trivector Traffic tyder detta på att hastigheten i kollisionen var högre.
Att skillnaderna är så stora mellan könen kan enligt forskarna inte förklaras med att kvinnor traditionellt sett promenerar mer och att män kör mer bil sett utifrån reslängd.
– Även om vi tar hänsyn till gruppernas olika exponering kvarstår deras överrepresentation, säger Hanna Wennberg, trafikforskare på Trivector.
Diskutera: Vad tycker du om resultatet i studien?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Större krockvåld med SUV (ex. Volvo XC60 1,8 ton) och hastighet!!!!!!!!!
Det måste ju inte bero på ojämställdhet att fler kvinnor går och fler män kör bil utan kan handla om intresseskillnader. Oavsett det så blir kvinnor i högre grad påkörda vilket då beror på att de i högre utsträckning är gående men den springande punkten är väl ändå att förklara varför dessa olyckor överhuvudtaget sker? Hur, var och varför hade jag gärna sett i rapporten som jag nyss skummade, istället för "genusglasögon".
Frågan kan också formuleras: Varför går fler kvinnor och blir påkörda en män?
Frågeställningen avgör svaret. Här har man valt att anta att männen är den felande länken. Kan mycket väl vara så, men jag ser dagligen situationer där cyklande kvinnor åker ut på övergångsställen och verkar tro att de har företräde på samma sätt som gående gentemot biltrafiken.
Det finns alltid minst tre sidor av ett mynt. Flerformiga mynt har ännu fler sidor.
"milkylainen": Nackdelen med SUVar är att de är höga, offren hamnar oftare under bilen. Får jag välja mellan att hamna på huven eller under bilen är valet inte svårt...
"Kanske": Jag håller med dig. Varför hamnar fler kvinnor i situationen att bli påkörda?? Det är kanske den viktigaste frågan!
Jag minns att när jag var barn hade vi "säker cykel" eller vad det hette i skolan, där fick man lära sig att cykla på rätt sätt och veta vad som krävdes för att cykeln skulle vara godkänd ur ett lagligt perspektiv. Poliser var delaktiga i detta. Idag kan barn inte cykla säkert, och många av deras föräldrar imponerar inte de med. Man cyklar på trottoarerna, mot rött ljus...korsar vägar utan att ge signal osv. Så jag är inte förvånad. För ca 15 år sedan körde jag på en kille i 8 års åldern i Malmö, ifrån en sidogata kan han farandes med sin mindre bror .. jag hann stanna så pass mycket att killens cykel träffades och han tappade balansen och ramlade i bilens färdriktning.. samtidigt som han hade närvaro att snabbt som fanken rullade iväg i bilens färdriktning. Cykeln gick det lite värre med, den kom delvis under min främre spoiler och både bilen och cykeln fick små skador...killen ett mindre skrubbsår som blödde. Polisen kom och jag fick blåsa utan anmärkning. Jag håller nog med ThB här, högre bilar ökar markant riskerna för oskyddade trafikanter... dels risken för att hamna under bilen vid lägre farter... eller att de träffas högre upp vid högre farter vilket gör att man träffar lättare vitala organ som hjärtat och bröstet (eller huvudet).
Om vi granskar olyckor, lastbil och oskyddad trafikant. Något säger mig att den är ännu mer genus sne. Än exemplen ovan.
stonebreaker: Det är ganska insignifikanta skillnader i krockvåld mellan en personbil, suv eller buss mot en människa. Det som är intressant är främst hastigheten och fordonsprofilen. En bil saktar inte ner nämnvärt för att det ska skilja i överförd energi på en 2-tons-SUV och en personbil på 1,5 ton i samma hastighet.
Helt vanlig fysik.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.