Nästa artikel
Stora skillnader i snöplogning
Nyheter

Stora skillnader i snöplogning

Publicerad 9 november 2010 (uppdaterad 10 november 2010)
Plogbilarna rullar ut när det fallit en centimeter snö i Berg – men först efter 12,5 i Högsby. En ny undersökning visar på stora skillnader i kommunernas snöröjning.

Svenska kommuner är skyldiga att hålla 46 600 kilometer kommunala gator och vägar farbara.

Men bedömningen om när snöröjning ska inledas skiljer sig markant mellan kommunerna. Det visar en enkätundersökning som gjorts på uppdrag av däckföretaget Continental.

I jämtländska Berg kommun tillåts endast en centimeter snö på vägarna innan plogbilarna skickas ut. Samtidigt plogas det först när 12,5 centimeter snö fallit i småländska Högsby.

Ungefär hälften av de 245 av landets 290 kommuner som svarade på enkäten tillåter mellan fem och sju centimeter snö. Siffrorna gäller tätbebyggelse, i ytterområden tillåts generellt större mängder.

Trafikverket, som ansvarar för 98 400 kilometer statliga vägar, plogar när det fallit mellan en och tre centimeter snö.

Dyr plognota
Mattias Palmgren, produktchef på Continental, menar att kommunerna som tillåter större snödjup inte bara åsidosätter trafiksäkerheten.

– Man kan dessutom vara säker på att kommuner som snålar med snöröjningen orsakar både besvär och kostnader. Bilar ska bärgas och repareras, bussar kör fast och folk kommer inte till jobbet. Man flyttar helt enkelt kostnaden till någon annan, säger han.

Förra vintern slutade räkningen för kommunernas totala snöröjning på ungefär 1,5 miljarder kronor.

Högsta tillåtna snödjup:
1. Högsby (12,5 cm)
2. Rättvik (12 cm)
3. Eda (11 cm)
4. Mönsterås, Simrishamn, Bengtsfors, Mark, Tanum, Vara, Grums, Kristinehamn, Munkfors, Laxå, Sala, Robertsfors och Skellefteå (10 cm)
5. Tingsryd, Vimmerby, Kungsbacka (9 cm)

Lägsta tillåtna snödjup:
1. Berg (1 cm)
2. Motala (2 cm)
3. Täby och Kävlinge (2,5 cm)
4. Östersund, Skövde, Partille, Munkedal, Sjöbo, Perstorp, Lund, Karlshamn, Norrköping, Vallentuna och Ekerö (3 cm)
5. Arvika, Markaryd (3,5 cm)

(För de kommuner som svarade med ett intervall har ett medelvärde registrerats.)

Diskutera: Vad tycker du om skillnaderna mellan kommunernas snöröjning?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-11-09 15:20
Sven S. (ej verifierad)

I Norge så är det diskriminering att ploga för lite med tanke på funktionshindrade
http://fil.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.7344288

#2 • Uppdaterat: 2010-11-09 15:47
Cykla Hem (ej verifierad)

I Stockholm används inte plogbilar. Där skickar man ut saltbilar i stället. Varför inte fråga hur många centimeter modd som respektive kommun tillåter!
Ofta är det bilisterna själva som kör bort snön - i form av modd. Det blir säkert billigare. Men knappast säkrare. Och i Värmdö kan man inte ta bussen när det blir oväder. Bussarna är det första som inte klarar den dåliga väghållningen. Alltså blir det bilen - och bra däck som gäller!
Trafikverket? Blahablaha!

#3 • Uppdaterat: 2010-11-09 21:12
Nick Name (ej verifierad)

Många ledbussars problem är att de har drivningen på släpet för att bussen skall ha så lägt golv som möjligt.

#4 • Uppdaterat: 2010-11-10 22:16
lubos (ej verifierad)

I Äs utanför Västerås vållade vållade snöovädret den 9:e november totalstopp och köer på flera kilometer pga ett vägbygge med förbiledning via två måttliga stigningar och några hundra meter gammal väg där lastbilarna fastnade på grund av obefintligt vägunderhåll och stod still under mer än sex timmar!
Detta trots att stoppet mycket enkelt hade kunnat hävas genom att plocka bort stoppbockarna på den nästan färdigbyggda vägen som endast saknade asfalt, och släppa fram bilarna där tills de frånvarande väghållarna kunde dyka upp! Flera poliser fanns på plats men uppenbarligen ingen representant för transportstyrelsen/vägverket, med andra ord en organisationsmässig skandal!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.