Stockholm hamnar på tolfte plats i Europa, samma som förra året, och mätningen visar att det tar 30 procent längre tid att köra i Stockholm under rusningstid än under lågtrafiktider. Göteborg har däremot förbättrat sin placering och gått från en tredjeplats till en elfteplats i Norden. Trängselskatten anges som trolig orsak till förbättringen av trafikläget.
Idag rapporterade Sveriges Radio (SR) också om Stockholms planer på att förbättra trafiksituationen. Nu i juni ska Trafikledningscentralen i Stockholm börja analysera stora datamängder som samlas in från bland annat kameror, sensorer och företag som Tom-Tom. Syftet är att kunna serva trafikanter med hjälp av bland annat digitala skyltar och därmed minska på köerna. Tomas Julner på trafikverket säger till SR att målet är att kunna hitta trafikstockningarna innan de händer och förebygga dem.
I förlängningen vill man inom ramen för projektet också samla in data från sociala medier, positionsdata från Google och gps-positioner. Detta väcker förstås viss oro för hur integriteten för fordonsförare ska skyddas.
– Registrerad blir man, men en stor del handlar om att göra det anonymt, att det inte ska gå att få ut information om individer, säger David Gundlegård, adjunkt på Linköpings Universitet och verksam i projektet, till SR.
Diskutera: Tror du att projektet kommer att förbättra trafikflödet?
Procentsiffran visar hur mycket längre färdtid en genomsnittsförare upplever jämfört med en tid på dagen då trafiktätheten är som lägst. Mätperioden är helåret 2013 och siffran i parentes anger placering på listan år 2012.
1. Stockholm, 30 % (1)
2. Oslo, 24 % (2)
3. Stavanger 23 % (5)
4. Trondheim, 22 % (11)
5. Åbo 21 % (6)
6. Helsingfors 21 % (9)
7. Århus 21 % (4)
8. Bergen 20 % (8)
9. Köpenhamn 19 % (7)
10. Uppsala 18 % (10)
11. Göteborg 17 % (3)
12. Malmö 14 % (13)
13. Tammerfors, 12 % (14)
14. Odense, 12 % (12)
Procentsiffran visar hur mycket längre färdtid en genomsnittsförare upplever jämfört med en tid på dagen då trafiktätheten är som lägst. Mätperioden är helåret 2013 och siffran i parentes anger placering på listan år 2012.
1. Moskva 74 % (1)
2. Istanbul, 62 % (2)
3. Palermo, 39 % (5)
4. Warszawa, 39 % (3)
5. Rom, 37 % (8)
6. Dublin, 35 % (11)
7. Marseille, 35 % (4)
8. Paris, 35 % (7)
9. London, 34 % (14)
10. Aten, 34 % (-)
11. Bryssel, 34 % (10)
12. Stockholm, 30 % (12)
13. Stuttgart, 29 % (6)
14. Neapel, 28 % (22)
15. Hamburg, 28 % (9)
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är inte stor skillnad på jättestäder som Paris och London jämfört med lilla Stockholm. I London bor nästan lika många människor som i hela Sverige. Sverige måste rycka upp sig.
Sydney ligger på samma nivå som London och Paris men med 4 miljoner invånare har halva folkmängden. Så lika illa här med andra ord.
"PISA" har väl kanske insett något vi svenskar ej förstått ,eller för den delen förstår..
30% låter lite, för egen del som bor på Ekerö ca 2 mil från centrala, ligger det på 100-300 %
Hade inte MP varit emot förbifarten hade jag jag faktiskt kunnat tänka mig att rösta på dom.
Fattar inte varför dom är emot, oavsett om vi har bilar som drivs av vatten så kommer dom fortfarande ha hjul. Så trafiken kommer inte minska men utsläppen kommer förhoppningsvis göra det.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.