Efter många turer har nu huvudstadens kommunfullmäktige klubbat igenom ett förbud mot äldre fossildrivna bilar på Södermalm.
Det omtvistade införandet av miljözon på Hornsgatan beslutades redan i april av Trafiknämnden och skulle fastställas i kommunfullmäktige i juni. Men på grund av stora motsättningar skickades förslaget ut på ytterligare en granskningsrunda och omröstningen sköts upp till efter sommaren. Så i måndags den 2 september gjordes en ny omröstning och där fick miljözonen klartecken.
Miljözonen på Hornsgatan ska införas den 15 januari 2020 och är av klass 2. Det betyder att bilar som drivs av fossilt bränsle måste vara utsläppscertifierade enligt Euro 5 eller Euro 6 för att få köra där. Euro 5 blev obligatoriskt på alla nya bilar 1 januari 2011.
Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) har varit drivande i införandet av de nya miljözonerna och han skriver på Twitter: ” Idag har vi beslutat att införa miljözoner för äldre bilar på Hornsgatan från 15 januari 2020. För alla stockholmares hälsa.”
Miljözonen på Hornsgatan ska införas den 15 januari 2020 och är av klass 2. Det betyder att bilar som drivs av fossilt bränsle måste vara utsläppscertifierade enligt Euro 5 eller Euro 6 för att få köra där. Euro 5 blev obligatoriskt på alla nya bilar 1 januari 2011.
Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) har varit drivande i införandet av de nya miljözonerna och han skriver på Twitter: ” Idag har vi beslutat att införa miljözoner för äldre bilar på Hornsgatan från 15 januari 2020. För alla stockholmares hälsa.”
Men kritik kommer från bland andra konsumentorganisationen M, tidigare Motormännen:
– Trafikborgarrådet Daniel Helldén valde att låta Stockholms bilister stå för notan, i form av nyköp av bilar, för att få igenom en symbolisk miljözon som bara är ett slag i tomma luften, säger Heléne Lilja, kommunikationschef på M Sverige.
2018 beslutade regeringen om att införa miljözoner för personbilar, men att det är upp till varje kommun att bestämma om de vill ha det eller inte. Läs mer om miljözoner här.
Diskutera: Vad tycker du om Stockholms beslut om att införa miljözon för personbilar?
– Trafikborgarrådet Daniel Helldén valde att låta Stockholms bilister stå för notan, i form av nyköp av bilar, för att få igenom en symbolisk miljözon som bara är ett slag i tomma luften, säger Heléne Lilja, kommunikationschef på M Sverige.
2018 beslutade regeringen om att införa miljözoner för personbilar, men att det är upp till varje kommun att bestämma om de vill ha det eller inte. Läs mer om miljözoner här.
Diskutera: Vad tycker du om Stockholms beslut om att införa miljözon för personbilar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.