Världens första hybridsopbil sparar både bränsle och känsliga öron. Den rullade in på Stortorget i Gamla stan i går och ska testköras i Stockholms innerstad i ett år, skriver Dagens Nyheter.
Hybridsopbilen är resultatet av ett mångårigt samarbete mellan Renova, Volvo och
Norba och ska också testas i Göteborg, skriver Vårt Göteborg.
- Det här
är sista steget på vägen mot serieproduktion. Vi ska ha den här ute på marknaden
senast 2010, berättade Staffan Jufors, vd för Volvo
Lastvagnar.
Hybridtekniken, som i och med den här sopbilen lanseras i
tunga fordon, sparar i teorin 30 procent av bränslet och minskar därmed
utsläppen med lika mycket. Hur det blir i praktiken vet ingen förrän nästa
sommar då sopbilen rullat ett år i Stockholm.
- På lite sikt kommer
hybriderna att drivas antingen med etanol eller diesel producerad av
skogsråvara, säger Martin Ekblom som är logistikchef på Ragn-Sells, en av
parterna i projektet.
Norba och ska också testas i Göteborg, skriver Vårt Göteborg.
- Det här
är sista steget på vägen mot serieproduktion. Vi ska ha den här ute på marknaden
senast 2010, berättade Staffan Jufors, vd för Volvo
Lastvagnar.
Hybridtekniken, som i och med den här sopbilen lanseras i
tunga fordon, sparar i teorin 30 procent av bränslet och minskar därmed
utsläppen med lika mycket. Hur det blir i praktiken vet ingen förrän nästa
sommar då sopbilen rullat ett år i Stockholm.
- På lite sikt kommer
hybriderna att drivas antingen med etanol eller diesel producerad av
skogsråvara, säger Martin Ekblom som är logistikchef på Ragn-Sells, en av
parterna i projektet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.