Nästa artikel
Starkaste Volvon hittills
Nyheter

Starkaste Volvon hittills

Publicerad 14 juni 2016
Laddhybriden T8 Twin Engine är senaste motorn i raden att få Polestartrim.
Polestartrim till XC90:s gröna motor T8 ger laddhybriden 421 hästkrafter.
Det går nu att få Volvos storsuv XC90 med Polestaroptimering i laddhybridmotorn T8 Twin Engine. Prestandan ökas till 421 hästkrafter och 680 Newtonmeter. Från stillastående till en hastighet på 100 kilometer i timmen tar 5,5 sekunder.

Drivlinan har förutom den ökade effekten förbättrats på fler områden: Gasrespons, växlingshastighet och precision, samt gearhold-funktionen, vilken håller vald växel under kurvtagning med höga g-krafter. Detta hindrar oönskade växlingar mitt i en kurva, som kan störa bilens balans, och ger föraren förbättrad respons och kontroll vid aktiv körning.



En som har varit delaktig i utvecklingen av Polestaroptimeringen är STCC-föraren Thed Björk.
– Det är fantastiskt för mig som racing- och utvecklingsförare att kunna arbeta med samma teknik och filosofi för XC90 och min S60-tävlingsbil. Medan en SUV som XC90:n kanske är långt från vad vi vanligtvis arbetar med är kärnan i optimeringen samma sak. Det handlar om att skapa körglädje och användbar prestanda, något jag definitivt tycker vi har lyckats med, säger han.

Polestartrim för Volvo XC90 T8 Twin Engine finns tillgänglig från och med idag.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos Polestaroptimering?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-06-14 15:43
DasAutos

Är T8 också en fjuttig 4cyl?

#2 • Uppdaterat: 2016-06-15 11:09
Hackenbush

400 hk är det minsta man behöver så detta är bra. Helst skulle alla bilar ha minst 1000 hk.
Kunde man sen accelerera till 100 på ca 1 sekund så är det jättebra, man behöver verkligen accelerera så snabbt idag.

#3 • Uppdaterat: 2016-06-15 12:05
Styggavargen

Hacken, du är rolig.... jag lovar, hade du petat in 200 hk i din Skoda hade du kört ifrån denna klump fast den har 400 hk.

#4 • Uppdaterat: 2016-06-15 20:25
Axa

Hacken
Sedan kan det vara så att en stark motor kan bidra till den egna trafiksäkerheten, tex omkörningar eller påfarten. Men visst, i vardagligt bruk behöver man inte 1000 hk men det kan vara kul.

#5 • Uppdaterat: 2016-06-16 15:08
Hackenbush

Axa, visst kan det vara kul, har ju själv haft en bil med 375 hk en gång men då var bensinen billig så det kvittade att bilen drog ca 2L/mil

#6 • Uppdaterat: 2016-06-16 19:15
Axa

Hacken
Haha. Ja, med dagens bensinpris hade det ju inte varit roligt.
När jag letar efter ny bil tittar jag sällan på de motorsvagaste. Tycker och att de har för dålig acceleration eller segdragningsförmåga. Vill ha en bil som kan göra en omkörning hyggligt fort och säkert eller snabbt kunna komma in i trafikrytm snabbt. Har 150 hk i min nuvarande och det räcker till. Avskyr när folk med mikromodeller och 75 hk ska upp på motorvägen och det nästan slutar i katastrof för att det blir så stor diff mellan deras egna hastighet och motorvägsfart.

#7 • Uppdaterat: 2016-06-16 22:09
adzam

Säkert den dyraste också..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.