Toyota har som princip att jobba med minimal lagerhållning av delar, och stoppet belyser riskerna med systemet.
Baksidan av minimerade lager, även Volvo har största delen av sitt lager på transport till fabriken, vet inte hur många taxibilar vi fick skicka till Volvo när vi jobbade åt dom, det räckte med en dags försening i vissa fall
Kan man inte producera på en vecka för att man inte tillräckligt med stål vill jag säga att de har dålig framförhållning. Det måste finnas en viss lagerhållning av de material som man vet att blir det brist så stoppas produktionen. En veckas lager är nog den minsta säkerhet man borde ha. Eller så får de ha flera olika stålföretag att köpa från.
Lagerhållning kostar pengar, inte bara utrymmet som kostar, personal ska hantera lagerhållningen.
Stålrulle från lastbilen till stansen är en rörelse.
Från lastbilen till lagret till stansen kräver dubbla arbetet... .
En dagsförbrukning av material hos toyota kostar pengar, belopp kan jag inte men det är säkert avsevärda summor.
Det drabbar likviditeten, det är ju inte nån engångskosrnad utan följer med hela tiden.
Dessutom kostar ju detta belopp ränta.
Om man sen har ontimeleveranser och kan sysselsätta transportörer 24/7 kan man ju förhandla bra transportpriser.
Visst är det sårbart, men å andra sidan om fabriken brunnit ner hade det dyra lagret kanske blivit skrot....
Det är alltid en riskkalkyl, och ett stopp på en vecka kostar kanske mindre än flera års säker lagerhållning.....
De flesta biltillverkare, och större företag i allmänhet, vill helst ha sina lager rullandes på vägarna med endast några timmars varsel.
Kostnadseffektivt men känsligt för störningar, lagerhållning kostar stora pengar.
Kaptenoberkommandokkk: "Stålbrist stoppar Toyota" är ämnet för denna artikel. Vad har dina inlägg med stålbristen att göra?
Ontopic: I Europa är det ju främst Lexus, RAV4, LC och Prius som drabbas att detta, då övriga modeller som säljs här ej tillverkas i Japan.
Har raderat inlägg då stämningen här riskerar att bli för hätsk. Kommer även att stänga kommentarsfunktionen i förebyggande syfte. Kapten du är välkommen att kontakta mig om du har några frågor.
Så blir det när ekonomerna styr tekniken. Bättre med en veckas stopp då och då en ett litet lager till 0 % ränta!
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Verkar som Toyota har "fel" princip!