SsangYong Tivoli i frontalkrasch.
Det blev inte full pott hos Euro NCAP, inte ens med maxad säkerhetsutrustning.
Den europeiska krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP har presenterat resultaten av sin senaste krocktestomgång. I denna runda utsattes Audi Q2, Hyundai Ioniq, Ford Edge, Suzuki Ignis, samt SsangYong Tivoli och XLV för diverse krascher.
När Tivoli och XLV testades med standardutrustningen blev betyget tre av fem stjärnor. Om autobroms inkluderades blev det ändå inte full pott: Tivoli och XLV stannade på fyra stjärnor. Delmomenten säkerhetssystem fick 43 procent och barnsäkerhet 62 procent hos både Tivoli och XLV. Bröstkorgen på barn som åker framåtriktade i baksätet var speciellt sårbar vid frontkollision. Även vuxna passagerare konstaterades ha dåligt skydd när de åkte i baksätet. Huvudet på krockdockan fick en alltför stor framåtrörelse vid frontalkollision och SsangYong ska nu undersöka vad felet beror på.
Audi Q2, Hyundai Ioniq och Ford Edge som testades samtidigt fick alla tre full pott med fem stjärnor vardera. Detta eftersom de har en fullvärdig grundutrustning med autobroms som standard.
En annan bil som krocktestades vid samma tillfälle var Suzuki Ignis. Den fick tre stjärnor med standardutrustning och fem stjärnor som fullutrustad med autobroms.
Läs de detaljerade resultaten på Euro NCAP:s hemsida.
Diskutera: Vad tycker du om resultaten?
När Tivoli och XLV testades med standardutrustningen blev betyget tre av fem stjärnor. Om autobroms inkluderades blev det ändå inte full pott: Tivoli och XLV stannade på fyra stjärnor. Delmomenten säkerhetssystem fick 43 procent och barnsäkerhet 62 procent hos både Tivoli och XLV. Bröstkorgen på barn som åker framåtriktade i baksätet var speciellt sårbar vid frontkollision. Även vuxna passagerare konstaterades ha dåligt skydd när de åkte i baksätet. Huvudet på krockdockan fick en alltför stor framåtrörelse vid frontalkollision och SsangYong ska nu undersöka vad felet beror på.
Audi Q2, Hyundai Ioniq och Ford Edge som testades samtidigt fick alla tre full pott med fem stjärnor vardera. Detta eftersom de har en fullvärdig grundutrustning med autobroms som standard.
En annan bil som krocktestades vid samma tillfälle var Suzuki Ignis. Den fick tre stjärnor med standardutrustning och fem stjärnor som fullutrustad med autobroms.
Läs de detaljerade resultaten på Euro NCAP:s hemsida.
Diskutera: Vad tycker du om resultaten?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är Euro NCAPs tester absoluta krocktester eller är de relativt storleken på bil? Är en liten bil med 5 stjärnor lika säker som en stor bil med 5 stjärnor, vid exempelvis en krock med ett annat större fordon?
Äntligen ordentligt test av skyddet för åkande fram och bak i inklusive whiplash. Poängsystemet verkar tämligen märkligt. Titta på Ford Edge där man satt in ulandsbälten bak utan åtstramning och kraftbegränsning med åtföljande risk för bröstkorgsskador! Har svårtt tro att en Volvo med riktiga bälten skulle prestera lika uselt. Titta också på risken för bröstkorgsskador för föraren i Suzukin, som flyger under radarn med sina 5 stjärnor. Jag tycker nog att det åtminstone ska finnas en minimistandard "acceptable" för skyddet av de åkande för att få 5 stjärnor, eller ordna en sjätte stjärna, annars fortsätter företagen bete sig som Ford!
Mattse, du skojar med oss nu eller? Varför tror du folk åker runt i en 2 tons SUV? Men ibland kan saker bli lite för bra, om två lastbilar frontalkrockar överlever ingen av parterna. SUV säkerheten uppnås bara på bekostnad av den mindre och lättare bilen. Om alla köper 2+ tons SUV's kommer en totala säkerheten bli sämre (högre krock energi måste upptas och ledas ifrån passagerarna).
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.