Turerna kring Saab och Victor Muller tycks aldrig ta slut. På måndagen meddelade Spyker och vd Victor Muller att bolaget ingår samarbete med Youngman om att utveckla bilar baserade på Saabs ännu inte färdigställda plattform Phoenix.
Youngman – som förlorade kampen om Saabs konkursbo – står för finansieringen och bidrar med rättigheterna till Phoenix. Det kinesiska företaget betalar också drygt 80 miljoner kronor för att köpa 29,9 procent av aktierna i Spyker.
Två nya bolag startas, Spyker P2P och Spyker Phoenix. Det förstnämnda ska utveckla en ny lyxsuv som ska säljas under Spykers varumärke. Enligt planerna ska bilen lanseras i slutet av 2014 med en prislapp på 1,6 miljoner kronor.
Inom ramen för Spyker Phoenix ska en rad nya modeller tas fram. Bilarna ska byggas på Phoenix-plattformen men vara högre positionerade än Saab.
– Med det här avtalet lägger Youngman och Spyker grunden för ett intensivt samarbete där vi ska nål målen som vi hade som partners i Saab Automobile, säger Victor Muller i ett uttalande.
Men får Youngman verkligen använda Phoenix? Elbilskonsortiet Nevs som köpte Saabs konkursbo har tidigare hävdat att plattformen ingick i köpet.
Diskutera: Vad tycker du om avtalet?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mannen som aldrig ger upp. Han är en väldigt unik människa.
Youngman betalar 100% mer än vad aktierna är värda idag. Börsvärdet är nämligen bara 130 MSEK.... Bra affär om nu Y får/kan/vill köpa in sig.
I övrigt; Näste man till rakning! Det lustiga är ju att Y är rätt så nyrakade;-)
Ja, inte var det vacker inte!! Ser ur som en flasköppnare!
Betr. Muller...det finns väl nya miljoner att hämta! Men envis är han utan tvekan!
Phoenix.
Phoenix utvecklades av Spyker/SAAB och ingick i konkursboet..
Youngman kan - möjligen- ha köpt in sig i Phoenix - försvann den delen i konkursen?
Phoenix fanns i ett antal Spyker/SAAB datorer - som tillföll konkursboet.
Hur får Muller tillgång till dessa? - Stöld?
Några tekniker som säljer stöldgods?
Tjalle, här finns lite intressant info från någon som är hyggligt insatt (Tim Rokka på SU): http://www.saabsunited.com/2012/08/the-details-of-youngmans-ownership-in-the-phoenix-platform.html#more-43171
Försvann i en container tillsammans med några BMW motorer?
@ Audi A 5 SB
Youngman tycks ha köpt:
-drivetrain moduler - bensinmotorerna tillhör GM - glöm dom.
-några "mindre viktiga moduler" !?
Dvs. Youngman har - sannolikt - inte något av större värde i Phoenix.
Kvarstår frågorna:
-det som Youngman köpte - försvann det i konkursen?
-hur får Spyker / Youngman ut INFO från Konkursboets datorer?
-har tekniker stulit INFO från konkursboets datorer och är beredda att sälja stöldgods till Spyker/ Youngman?
Tjalle; Y är nog loosers som försöker fiska efter sillar som är "belly up".
Näste man till rakning...
Det är härligt med folk som aldrig ger upp!
Det är förstås en lång resa innan något kommer ut av detta, men fullt klart är att Phoenix-plattformen var det intressanta i konkursboet efter Saab, och att det bara är fråga om i vilken regi som utvecklingen av nya bilmodeller från den görs.
Är det någon som verkligen köpt Saabs konkursbo och har rätt till Phoenix?
Nevs som fick köpa, men inte betalat mer än handpengar, får de någonsin fram något mer?
Eller Youngman som inte fick köpa och som nu påstås köpa in sig i Spyker för att de har tillgång till Phoenix?
Jag tycker att hela den här soppan inklusive konkursförvaltarna, luftbolaget Nevs, Youngman och deras samarbete med VM och Spyker verkar väldigt skum.
Ska bli intressant att se fortsättningen.
Och jag skulle gärna se revisorer uttala sig om konkursförvaltarnas sätt att hantera den här affären.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.