Nästa artikel
Ny Rolls-Royce presenteras i Genève
Nyheter

Ny Rolls-Royce presenteras i Genève

Publicerad 18 januari 2013 (uppdaterad 18 januari 2013)
Rolls Royce bekräftar med en teaserbild att tillverkarens kraftfullaste modell någonsin är på väg. Wraith presenteras på Genèvesalongen.

Bilden ovan som Rolls Royce har släppt säger egentligen inte mycket om någonting. I själva verket visar den inte ens en del av den kommande bilen utan, som ni ser, ett rökmoln format som kylarprydnaden Spirit of Ecstasy.

Men tillverkaren bekräftar å andra sidan med text att en ny modell ska presenteras på bilsalongen i Genève i mars, och sedan börja säljas i slutet av året. Wraith ska den heta, precis som modellen som tillverkades på 1930-talet, och ryktena säger att det rör sig om en sportigare kupéversion av modellen Ghost.

”Wraith blir den mest dynamiska, kraftfulla och den vackraste Rolls-Roycemodellen genom tiderna. Det är en häpnadsväckande bil som kommer att sätta en ny standard i ultralyx-segmentet och på nytt placera Rolls Royce på den absoluta toppen bland lyxbilar.” skriver Rolls-Royce i ett pressmeddelande.

Diskutera: Vad tycker du om uppgifterna?
 

Ekonomi

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,78 kr/l. Diesel: 16,33.

2,0 120 hk -14 2,2 D 150 hk -14
Pris 114 700 kr 117 900 kr
Värdeminskning 19 000 kr 20 000 kr
Skatt/besiktning 1 200 kr 2 300 kr
Försäkring 9 700 kr 9 700 kr
Bränsle 13 300 kr 11 400 kr
Rep/service 4 000 kr 6 000 kr
Däck 3 000 kr 3 000 kr
Totalt per år 54 000 kr 54 000 kr
Totalt per mil 36 kr 36 kr

Reparationskostnader

Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 6 193 kr
Katalysator 6 762 kr
Hjullager hö. fram 3 555 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 14 168 kr
Koppling 10 328 kr
Stötdämpare fram, 2 st 3882 kr
12 000-milaservice 3670 kr

Säkerhet

Tredje generationen Mazda 3 fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Tillsammans med autobroms som standard och godkänt whiplashskydd gör det att Folksam räknar bilen som ett bra val ur säkerhetssynpunkt. Den första Mazda 3, 2003-2008, får betyget fyra av Folksam efter krockresultat i verkliga olyckor. Det innebär minst 20 procent högre säkerhet än medelbilen. Nyare Mazda 3 lär inte vara sämre.

Bilprovningen

Mazda 3 av den här generationen klarar besiktningen klart bättre än medelbilen. Den vanligaste anmärkningen är fel på lampor och slitna bromsar.

Rostskydd

Kaross, dörrar, motorhuv och baklucka är av stålplåt, liksom avgassystem och hjulupphängning. Hyven och baklucka har sparsamt limning i hörn, men bra behandling på insidan. Bakre skärmkanter med smutssamlande hylla som kan ge rost på sikt. Bakre innerskärmarna är av filtmaterial. Jämna karosskarvar, låg blästringsrisk, extra skydd och hålrum under bilen är behandlade. Tröskelkanter med nedåtvänd skarv och bra behandling. Skarvarna undertill är väl tätade, slitskyddet måttligt. Gummilisterna runt karossen kan bli en rostfälla på sikt.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3/5

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-01-18 12:40
Hackenbush

Inte mycket till "teaserbild" för nya RR.
Man ser en "rökig" Spirit of Ecstasy endast.

"Wraith blir den mest dynamiska, kraftfulla och den vackraste Rolls-Roycemodellen genom tiderna. Det är en häpnadsväckande bil som kommer att sätta en ny standard i ultralyx-segmentet och på nytt placera Rolls Royce på den absoluta toppen bland lyxbilar.” skriver Rolls-Royce i ett pressmeddelande."

Har det inte alltid sagt såhär inför en ny modell?

#2 • Uppdaterat: 2013-01-18 17:25
Roy J

Intressant hur många floskler man kan pressa in i en kort notis.

Det hindrar ju inte att bilen faktiskt blir något extra.
För de besuttna som har råd.

#3 • Uppdaterat: 2013-01-19 10:44
Thommys

Trist med grillen på Ghost som är infälld i fronten nu mer och inte lika pampig som förr. Jag tycker en stor del av själen gott förlorad med det. En Rolls ska vara pampig och inte sportigt/miljövänligt strömlinjeformad, i mina ögon. Nu är inte jag en Rolls kund så jag kanske inte förstår mig på vad dessa vill ha. För fabriken går ju lysande idag. Så tydligen uppskattas detta av kunderna.

#4 • Uppdaterat: 2013-01-19 10:59
trasten

En lyxbil som kisar och ser morgontrött ut, jag tror jag väntar till nästa modell!

#5 • Uppdaterat: 2013-01-19 11:54
saabnisse

Den äldre från 1938 var ju hopplöst efter designmässigt även för sin tid, men som Thommys skriver, gav den ju ett pampigt intryck.
Den här nya har ju inte speciellt mycket RR över sig, jag tycket den ser slätstruket anonym ut på något vis.
Men det är förmodligen helt annorlunda i verkligheten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.