Biltillverkarens koncept är en prestandaorienterad laddhybrid som demonstrerar deras framtidsambitioner.
I höstas berättade Peugeot att de utvecklar en samling elbilar med hög prestanda. För att ge oss en tydligare bild av vad det innebär har de tagit fram en spin-off på 508 där de stoppat i en kraftfull laddbar hybriddrivlina som blandar el och bensin.
508 Peugeot Sport Engineered är fyrhjulsdriven. På framaxeln sitter bensinmotorn PureTech 200, som får hjälp av en 110 hästkrafter stark elmotor. På bakaxeln sitter ytterligare en elmotor, på 200 hästar. Enligt Peugeot ska den totala systemeffekten motsvara 400 hästkrafter hos en fossilbil. Vridmomentet på 500 Newtonmeter bidrar till att accelerationen 0-100 km/tim tar 4,3 sekunder. Batteriet på 11,8 kilowattimmar gör att det går att köra uteslutande på el i upp till 5 mil.
Konceptet skiljer sig utseendemässigt från en vanlig 508, bland annat i den omdesignade fronten, sidospeglar i kolfiber, bakre diffusor och virveldämpare. I förarmiljön blandas Alcantaraklädsel med gröna detaljer.
Eftersom bilen är ett koncept är den här sportiga varianten inte garanterad att gå i produktion. Men 508 kommer att lanseras som laddhybrid i år, då med en mer modest drivlina på antingen 180 hästkrafter som framhjulsdriven eller på 240 hästkrafter med fyrhjulsdrift.
Eftersom bilen är ett koncept är den här sportiga varianten inte garanterad att gå i produktion. Men 508 kommer att lanseras som laddhybrid i år, då med en mer modest drivlina på antingen 180 hästkrafter som framhjulsdriven eller på 240 hästkrafter med fyrhjulsdrift.
Då Peugeot har satt kurs mot att elektrifiera alla sina modeller har de också sett över sin märkesslogan. Tidigare hette det ”Motion and Emotion” som bytts ut mot ”Motion and e-Motion” med ett turkosfärgat e. Detta syftar på eldrift.
Diskutera: Vad tycker du om 508 Peugeot Sport Engineered?
Diskutera: Vad tycker du om 508 Peugeot Sport Engineered?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.