Kia utrustar suven med 48-volts elsystem för att få ner utsläpp och förbrukning.
Den nya drivlinan heter EcoDynamics+ och kommer att finnas tillgänglig i Kia Sportage nu till hösten. Dieselmotorn får hjälp av ett mildhybridsystem bestående av ett litet litiumjonbatteri på 0,46 kWh och en kombinerad startmotor och generator. Bilen startar/stannar på el och systemet avlastar förbränningsmotorn samt ger extra vridmoment. Det återvinner också energin när bilen frirullar eller bromsar.
EcoDynamics+ kan anpassas till olika växellådor och såväl framhjulsdrift som fyrhjulsdrift. Drivsystemet kommer även till bensinmotorer. Nästa år sprids mildhybridtekniken till Kia Ceed.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Sportage som mildhybrid med diesel?
EcoDynamics+ kan anpassas till olika växellådor och såväl framhjulsdrift som fyrhjulsdrift. Drivsystemet kommer även till bensinmotorer. Nästa år sprids mildhybridtekniken till Kia Ceed.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Sportage som mildhybrid med diesel?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Verkligen på tiden att KIA kommer med ett alternativ till tex Toyotas RAW Fyra hybrid, med diesel dessutom. Tror också att när den värsta hysterin lagt sig om dieseln, behövs det även i fortsättningen en lagom stor SUV med en grundstark motor driven av diesel som kan konkurrera med bensinbilen och är miljömässigt "stark"
Personligen förstår jag överhuvudtaget inte varför tillverkare lägger utvecklingsresurser på de här systemen. Bilen blir litet dyrare, service blir förmodligen något dyrare, och bilen får ytterligare komponenter som kan gå sönder. På plussidan -- ta da!! -- systemet ska ge en minskning i bränsleåtgång med fyra (!!) procent (enligt artikel i på TV:s hemsida). Visst, och det ger litet bra "miljöpress" för tillverkaren.
Men, varför inte satsa pengarna på att utveckla drivlinor som laddhybrid, range extenders och ren el istället? Som kan ge ordentliga minskningar av bränsleåtgång.
En tumregel för mig nu är att för att en drivlina skall vara riktigt intressant så ska elmotorn ha högre effekt (eller högre vridmoment) än förbränningsmotorn -- dvs förbränningsmotorn är ett komplement till elmotorn, istället för tvärtom.. Då är man på rätt planhalva inför framtiden!
Tittar man på hela Hyundai/KIAs utbud så verkar de arbeta brett med elektrifiering. I ett arbetsfordon som en SUV kanske det är lämpligt med diesel för att få råstyrka när man flyttar byggbodar eller kompressorer på hjul. Att plocka ut hög effekt kontinuerligt är svårare med eldrivning.
Har inga invändningar mot diesel vid flytt av byggbodar, men jag tror inte att ägare av Tesla Model X eller Jaguar I-Pace tänker sig att använda sina fordon för det ändamålet... Och ärligt talat tror jag inte att så många bodar flyttas med en Kia Sportage heller! :-)
Jag tror att det hade varit bättre att lägga krutet på att modernisera och framtidssäkra själva dieselmotorn men det kommer förmodligen.
Varför inte lägga ner SUV modeller, att göra hybrider av en SUV är som att sminka en gris. En vanlig personbil i samma storlek behöver inte ens hybrid utförande för att få samma låga utsläpp och förbrukning. Det är som att gå över ån efter vatten. Folk får väl skippa SUV?
Nej, folket vill ej skippa Suv Vargen. När skall du fatta det ? Du är värre än en berusad papegoja.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.