Italienska chassitillverkaren som tidigare bara inriktat sig på racerbilar, har byggt sin första bil som är godkänd för allmän väg. Men vindruta och dörrar är inte standardutrustning.
Vem har inte ondgjort sig över biltillverkarnas digra tillvalslistor, som gör att bilpriset lätt tickar iväg med alla extrakryss? Slår du till på sportbilen Stradale kan du varken förvänta dig dörrar eller rutor. I grundutförandet är den nämligen en så kallad "barchetta", som saknar dessa finesser. Om man lägger till glasruta fram blir det en roadster, med takbåge förvandlas den till en targa och efter tillägg av två måsvingedörrar så blir den en coupé. För den som kör mycket på bana kan en bakvinge monteras för att trycka ner bilen extra mycket mot marken.
Den bakhjulsdrivna bilen väger 855 kilo och är till stor del byggd i aluminium och kolfiber. Den drivs av en fyrcylindrig, 2,3-liters-motor som levererar 400 hästkrafter. Sexväxlad manuell låda är standard, men om man föredrar paddlar går det givetvis att få det istället, hälsar Dallara.
Diskutera: Vad tycker du om Dallara Stradale?
Den bakhjulsdrivna bilen väger 855 kilo och är till stor del byggd i aluminium och kolfiber. Den drivs av en fyrcylindrig, 2,3-liters-motor som levererar 400 hästkrafter. Sexväxlad manuell låda är standard, men om man föredrar paddlar går det givetvis att få det istället, hälsar Dallara.
Diskutera: Vad tycker du om Dallara Stradale?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.