Nästa artikel
Solenergi kan ersätta vägsaltet
Nyheter

Solenergi kan ersätta vägsaltet

Publicerad 8 januari 2020
Forskare på Chalmers är nu långt framme med en teknik där lagrad solenergi tempererar vägbanan och minskar saltbehovet.
Trots flera nackdelar har vägsaltet länge varit den traditionella lösningen för att säkra upp vintertrafiken. Men nu har forskare på Chalmers kommit på en annan lösning.

Genom att lagra solenergi från sommarhalvåret i ett geoenergilager som utgörs av borrhål genom marken kan man sedan använda energin under vintern för att värma upp vägbanan.
Detta genom att cirkulera den varma vätskan från geoenergilagret genom slangar som ligger i vägbanan. Tekniken ska på många sätt likna golvvärme men skiljer sig då det är mycket mer extrema förutsättningar ute på vägarna.

 – För vägavsnitt som inte ligger i tätort eller vid bebyggelse skulle vår metod passa bra i och med att systemet i princip kan vara självförsörjande. Det krävs framledning av el för driften av pumparna som leder fram värmen, men solenergin som lagras ska räcka för att temperera vägbanan under vintern. Själva styrsystemet för anläggningen kan fjärrstyras centralt ifrån och anpassas för att fungera för flera olika vägavsnitt, säger Josef Johansson, doktor i byggnadsteknologi, i ett pressmeddelande.


Att använda spillvärme till att värma upp stadsgator har länge varit etablerat och används i städer som bland annan Göteborg, men denna metod är beroende av närheten till tätort eller annan industri för framledning av energi till uppvärmning. Det är här den nya tekniken är tänkt att fylla en lucka. 

Tekniken har redan testats utanför Östersund, i ett projekt som finansierats av Trafikverket och dess norska motsvarighet Statens vegvesen. Resultaten har varit lovande, vilket innebär att det finns fortsatt intresse från finansiärerna.
 
 – Vi kommer att jobba vidare under vintern 2019/2020 och testa prognosstyrning av anläggningen för att minska energiförbrukningen ytterligare. Det innebär att vi beräknar ytförhållandena för ett antal timmar framåt och reglerar framledningen av energi för att få de förhållandena vi vill ha. 

Diskutera: Vad tycker du om den nya tekniken?

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-01-08 14:59
Klarsynt

Trafikverket har uppenbarligen tillgång till på tok för mycket av våra skattepengar.

.

#2 • Uppdaterat: 2020-01-08 16:12
Grosser

Spännande när "ny" teknik kan få en ny tillämpning.

#3 • Uppdaterat: 2020-01-09 09:09
mso 1000

Faller det inte på sin egen natur.
Bara E4 är väl 140 mil lång.

#4 • Uppdaterat: 2020-01-09 10:04
lsoderlund

Forskarna på Chalmers borde kanske få en omvärderad titel. Det kommer inte att räcka med lite vattenburen uppvärmning i marken för att värma broar vintertid. Framförallt inte om då frysning sker både ovan och underifrån. Vid -5 kommer det krävas extremt mycket värme för att värma en beläggningen på brokonstruktionen. Detta då du värmen måste sippra ut genom men minst 15 cm asfalt.

Man verkar även ha missat hur det blir när man skall belägga om bron, fräsen kommer förstöra alla dessa vattenrör och du kommer få göra om allt.

Chalmers borde kanske fundera om det skall vara en teknisk högskola eller inte. Tycker de spottar ut den ena märkliga idén efter den andra. Inget är dock nytt, utan man kopierar från andra teknologier och tycker sig vara nyskapande.

#5 • Uppdaterat: 2020-01-09 10:04
lsoderlund

Forskarna på Chalmers borde kanske få en omvärderad titel. Det kommer inte att räcka med lite vattenburen uppvärmning i marken för att värma broar vintertid. Framförallt inte om då frysning sker både ovan och underifrån. Vid -5 kommer det krävas extremt mycket värme för att värma en beläggningen på brokonstruktionen. Detta då du värmen måste sippra ut genom men minst 15 cm asfalt.

Man verkar även ha missat hur det blir när man skall belägga om bron, fräsen kommer förstöra alla dessa vattenrör och du kommer få göra om allt.

Chalmers borde kanske fundera om det skall vara en teknisk högskola eller inte. Tycker de spottar ut den ena märkliga idén efter den andra. Inget är dock nytt, utan man kopierar från andra teknologier och tycker sig vara nyskapande.

#6 • Uppdaterat: 2020-01-10 20:03
FullBrew

Fruktansvärda förluster i systemet med att lagra energi till vintern från sol, kanske 30 grader max till lagring.
Behövs miljoner kubikmeter plus att det lagras i en termos, alltså kört.
Värmeväxlare för värmen, man kan ju inte ha miljoner kubikmeter vatten med frysskyddsvätska om pumpar havererar?.

Fungerar ju inte ens med att lagra solvärme till vintern ned till sitt bergvärmehål(marginell vinst) beroende på förhållande i hålet.

Kör med värmekablar istället och fräs ner dessa i spåren där lastbilarna kör för att slippa halkan i uppförsbackar, räcker med ett körfält på motorvägen eller de bredare vägarna med problem.
El-(värme)kablarna läggs med fördel i en slang med kopplings-ställen där de kan bytas ut om de går sönder.

Läs kommentarerna på Nyteknik om detta.
https://www.nyteknik.se/fordon/chalmers-forskarens-losning-ska-ge-isfria-vagar-i-sverige-6983202

#7 • Uppdaterat: 2020-01-13 13:37
Svenne60

tror denna teknik är mer användbar vid uppvärmning av hus

#8 • Uppdaterat: 2020-01-08 14:47
milkylainen

Lol. Vi kan väl börja med att ens lyckas med att underhålla det existerande vägnätet...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.