Efter två och ett halvt år är Petter Solberg på nytt tillbaka och fightas om segrar i rally-VM. Det kan han tacka bilen för, den nya Subaru Impreza WRC som han debuterade med i den gångna helgens Akropolisrally.
-Jag kunde aldrig drömma om att vi skulle göra ett så här
bra resultat genast, sade en överlycklig Solberg efter sin andra plats på de
steniga och bitvis svårkörda grekiska grusvägarna.
Motorn och stötdämparna är desamma som tidigare, men annars
är det en helt ny bil.
-Stabiliteten har förbättras tack vare effektivare
viktbalans och längre hjulavstånd, berättar Petter för Vi Bilägare. Ny drivlina
och ny geometri gör att bilen känns helt annorlunda, men fortfarande är
diffentialerna aningen för styva. Det finns saker att jobba på.
Petter Solberg vann sitt senaste VM-rally i Wales hösten
2005 och var tvåa senast i Akropolisrallyt för exakt ett år sedan.
-Det har varit hur frusterande som helst att inte kunna
hänga med i toppen. Men nu känns det helrätt igen.
Text och foto: Boo Wennerberg
bra resultat genast, sade en överlycklig Solberg efter sin andra plats på de
steniga och bitvis svårkörda grekiska grusvägarna.
Motorn och stötdämparna är desamma som tidigare, men annars
är det en helt ny bil.
-Stabiliteten har förbättras tack vare effektivare
viktbalans och längre hjulavstånd, berättar Petter för Vi Bilägare. Ny drivlina
och ny geometri gör att bilen känns helt annorlunda, men fortfarande är
diffentialerna aningen för styva. Det finns saker att jobba på.
Petter Solberg vann sitt senaste VM-rally i Wales hösten
2005 och var tvåa senast i Akropolisrallyt för exakt ett år sedan.
-Det har varit hur frusterande som helst att inte kunna
hänga med i toppen. Men nu känns det helrätt igen.
Text och foto: Boo Wennerberg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.