Med förfining av motoregenskaperna växellåda presenterar Volvo en miljövariant av C30 diesel med en förbrukning under 4,5 liter /100 km. Utsläppen blir och också extremt låga, under 120 g CO2 per kilometer.
Under 2008 introducerar Volvo Personvagnar en Volvo C30 med 1,6-liters turbodiesel (105 hk) som har en bränsleförbrukning under 4,5 l/100 km.
Volvos motorexperter har lyckats minska förbrukningen med mer än 0,4 l/100km från de 4,9 l/100 km som är siffran för den C30 1.6D som finns ute på marknaden i dag. Ã-versatt till CO2-utsläpp innebär detta en minskning från 129 g/km till under 120 g/km.
Sänkningen av CO2-utsläppen har uppnåtts genom åtgärder inom fyra områden:
* Mindre luftmotstånd. Efficiency-bilen har minskad chassihöjd, ny bakre spoiler, ny bakre stötfångare, sänkt chassi, slätare undergolv, optimerad motorkylning och aerodynamiskt optimerade 16-tumsfälgar.
* Lägre rullmotstånd tack vare en ny generation lågfriktionsdäck.
* Högre utväxling. Den unika växellådan har justerad utväxling på tredje, fjärde och femte växeln.
* Optimering av drivlinan. Detta omfattar ny transmissionsolja med lägre friktion, optimering av styrservon och fininställd motorstyrning.
Volvos motorexperter har lyckats minska förbrukningen med mer än 0,4 l/100km från de 4,9 l/100 km som är siffran för den C30 1.6D som finns ute på marknaden i dag. Ã-versatt till CO2-utsläpp innebär detta en minskning från 129 g/km till under 120 g/km.
Sänkningen av CO2-utsläppen har uppnåtts genom åtgärder inom fyra områden:
* Mindre luftmotstånd. Efficiency-bilen har minskad chassihöjd, ny bakre spoiler, ny bakre stötfångare, sänkt chassi, slätare undergolv, optimerad motorkylning och aerodynamiskt optimerade 16-tumsfälgar.
* Lägre rullmotstånd tack vare en ny generation lågfriktionsdäck.
* Högre utväxling. Den unika växellådan har justerad utväxling på tredje, fjärde och femte växeln.
* Optimering av drivlinan. Detta omfattar ny transmissionsolja med lägre friktion, optimering av styrservon och fininställd motorstyrning.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men det är orimligt att dieselvarianterna skall kosta SÅ mycket mer.
Det kommer nog att ändra sig så småningom. Om konsumenterna och biltidiningrana problematiserar och ifrågasätter detta mer.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.