Elbilar är mycket effektivare när det gäller att omvandla energin som ”stoppas in” till rörelse än bensinbilar. Verkningsgraden är betydligt högre.
Men det är stora skillnader i hur effektiva olika elbilsmodeller är. Om alla elbilar var lika snåla som den snålaste modellen i sin klass skulle priserna kunna sänkas med över 50 000 kronor och laddkostnaden för ägaren skulle kunna sänkas med nästan en tredjedel.
Det visar en ny rapport från organisationen ACEEE (American Council for an Energy-Efficient Economy).
Kräver större batteri
Ett exempel är Tesla Model Y som är en av de snålaste elbilarna på marknaden med en förbrukning på strax över 17 kWh/100 km enligt den amerikanska EPA-körcykeln. En liknande bil i samma klass kan dra 25 kWh/100 km.
Det innebär att det krävs ett större batteri, med större behov av sällsynta jordartsmetaller, för att få samma räckvidd. Enligt ACEEE kan laddkostnaden för bilägaren bli 2 800 kronor högre per år med den högre förbrukningen, och bilens pris ökar med nästan 50 000 kr.
Biltillverkarna uppmanas nu att förbättra batteriprestandan, sänka bilens vikt, förbättra aerodynamiken och optimera drivlinan för att sänka förbrukningen.
– Vi har gjort stora framsteg när det gäller effektiviteten i bensinbilar, och vi måste göra samma sak i elbilar för att sänka kostnaderna och kapa utsläppen, säger Peter Huether som står bakom rapporten på ACEEE.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (38)
- 2024-08-23 10:21 Hur mycket energi som åtgår…
- 2024-08-23 09:44 V8-, det stämmer till stor…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.