För några år sedan ändrade Sverige gränsvärdena för utsläpp på bilbesiktningen. Trots att andra länder införde hårdare krav valde Sverige att införa mer tillåtande krav.
De slappa reglerna kan kosta många människoliv. 2018 underkändes fem procent av bensinbilarna på grund av för höga utsläpp och 2020 var den siffran bara hälften så hög, enligt siffror från besiktningsföretagens branschorganisation som SVT tagit del av.
Sedan ändringen gjordes kan så många som 90 000 bilar ha släppts igenom besiktningen med utsläppsvärden som hade varit underkända innan reglerna ändrades.
– Sverige sänkte gränsvärden för nästan alla utsläpp och det gör att vi släpper igenom fler skitiga bilar idag. Det känns extremt märkligt med tanke på de miljömål vi har i Sverige, säger Tord Fornander ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen.
Han har även tidigare kritiserat de nya reglerna.
– Du kan rensa ditt partikelfilter så att det är en tom burk och ändå gå igenom besiktningen. Det är väl det vi tycker är rätt galet, har han sagt i en intervju med TT.
Läs också: Så mycket dyrare blev besiktningen efter avregleringen
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.